Kontrola naciągu

Maciej Fabijański
Do ręcznej regulacji naciągu paska stosuje się często specjalne połączenia gwintowe.
Do ręcznej regulacji naciągu paska stosuje się często specjalne połączenia gwintowe.
Prawidłowe działanie osprzętu silnika napędzanego od wału korbowego za pomocą przekładni pasowej zależy m.in. od właściwego naprężenia paska napędowego.
Do ręcznej regulacji naciągu paska stosuje się często specjalne połączenia gwintowe.
Do ręcznej regulacji naciągu paska stosuje się często specjalne połączenia gwintowe.

Ten warunek dotyczy zarówno pasków klinowych stosowanych w starszych rozwiązaniach jak i pasków wielorowkowych wykorzystywanych obecnie. Naprężenie paska napędowego w przekładni pasowej może być regulowane ręcznie lub automatycznie. Do ręcznej regulacji służą mechanizmy, za pomocą których można zmienić odległość między współpracującymi kołami pasowymi. Natomiast do automatycznej regulacji wykorzystuje się tzw. napinacz, którego rolka z odpowiednią siłą działa na pasek napędowy, przy stałej odległości między kołami pasowymi.

Zbyt mały naciąg paska napędowego powoduje, że zaczyna on się ślizgać na kołach pasowych. Rezultatem takiego poślizgu jest spadek prędkości napędzanego koła, a to z kolei może skutkować spadkiem wydajności np. alternatora, pompy cieczy, pompy wspomagania, wentylatora itp. Mniejszy naciąg powoduje również wzrost drgań paska, co w skrajnych przypadkach  może doprowadzić do jego spadnięcia z kół pasowych. Zbyt duży naciąg jest również niedobry, ponieważ ujemnie wpływa zarówno na trwałość łożyskowania, głównie napędzanych kół pasowych, jak i samego paska.

W przypadku ręcznej regulacji, naciąg paska mierzy się wielkością jego ugięcia pod wpływem określonej siły. To wymaga pewnego doświadczenia, szczególnie przy ocenie nacisku na pasek. Ostatecznie metodą prób i błędów można osiągnąć zadowalający rezultat.

Automatyczny napinacz praktycznie nie wymaga  żadnej obsługi. Niestety, jego mechanizm podatny jest na różnego rodzaju awarie. W przypadku uszkodzonego łożyskowania rolki napinacza, co objawia się charakterystycznym hałasem podczas pracy, można wymienić same łożysko. Natomiast spadek siły sprężyny napinającej wymaga przeważnie założenia kompletnego nowego napinacza. Nieprawidłowe zamocowanie napinacza może również szybko przerodzić się w poważne uszkodzenie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty