Kraj kooperantów

Krzysztof Gołata
fot. Volkswagen
fot. Volkswagen
Polska nie będzie europejskim potentatem w zakresie produkcji samochodów. Będzie prawdopodobnie znaczącym producentem części zamiennych i komponentów motoryzacyjnych.

Zagraniczne inwestycje oraz prywatyzacja sektora kooperantów przemysłu motoryzacyjnego przynoszą rezultaty.

 

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Udało się zlikwidować lub poważnie ograniczyć największe bolączki tego sektora, takie jak: rozproszenie i mała skala produkcji, niska jakość wyrobów i zapóźnienie technologiczne, uzależnienie od dostaw dla jednego producenta samochodów, niewielki stopień uczestnictwa w globalizacji rynku motoryzacyjnego. W rezultacie, już od kilku lat wyroby szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej są jednym z najlepszych polskich artykułów eksportowych. 

 

Przyszłość sektora kooperantów w Polsce zależy od kilku czynników.
Po pierwsze, od koniunktury na światowym i europejskim rynku motoryzacyjnym. Po drugie, od ekspansji istniejących firm w zdobywaniu nowych klientów i nowych kontraktów. Po trzecie, od wielkości  inwestycji deklarowanych przez istniejące przedsiębiorstwa i nowych inwestorów. Lista tych ostatnich jest dość obszerna. Każda nowa inwestycja oznacza dodatkowe możliwości kooperacji dla polskich przedsiębiorstw. Jest to o tyle istotne, że oprócz kilkudziesięciu dużych producentów, inwestujących ponad milion dolarów lub zatrudniających ponad 50 osób, działa kilkaset małych firm. 

 

Firestone
, producent części samochodowych wchodzący w skład grupy Bridgestone, rozważa rozpoczęcia inwestycji 75 km od Poznania. Spółka Firestone Industrial Products Poland ma zamiar uruchomić produkcję sprężyn pneumatycznych do ciężarówek. Przedstawiciele spółki twierdzą, że znajdują się we wstępnej fazie procesu inwestycyjnego i dlatego nie chcą ujawniać szczegółów.

Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja będzie warta 30 mln dolarów.

 

Firma Lear Corporation Poland
zawarła umowę w sprawie budowy w Jarosławiu zakładu produkującego tapicerki i pokrycia samochodowe. Inwestycja szacowana jest na 35 mln USD, a pracę znaleźć ma 500 osób, jednak oficjalne źródła nie potwierdzają wartości inwestycji i zatrudnienia.

 

W Polkowicach japońska firma Sanden
rozpoczęła budowę fabryki sprężarek do klimatyzacji samochodowych. Wartość inwestycji wyniesie 60 mln euro, a docelowo w fabryce znajdzie pracę 500 osób. Rocznie fabryka będzie produkowała milion sprężarek.

 

Na potrzeby Fiata, Toyoty i Volkswagena pracować będzie portugalska Simoldes Plasticos
, która w Jelczu uruchomi fabrykę plastikowych komponentów (m.in. elementów do drzwi oraz wykładziny). Wartość inwestycji wyniesie 16 mln euro, a produkcja rozpocznie się w 2005 roku.

 

To tylko kilka przykładów z ostatnich tygodni. Nieoficjalnie mówi się, że potencjalnych inwestorów jest jeszcze więcej. Produkcja samochodów jest bardziej prestiżowa, ale nowe miejsca pracy mają taką samą wartość. Ze sprzedaży silników, skrzyń biegów, foteli, sprężarek też można czerpać wymierne korzyści.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty