Nissan DeltaWing wystartuje w 24h Le Mans

(ip)
Nissan zamierza trwale zmienić oblicze wyścigów wytrzymałościowych jako partner założycielski projektu DeltaWing - jednego z najbardziej radykalnych przedsięwzięć we współczesnym sporcie samochodowym w ostatnich latach.
Fot. Nissan
Fot. Nissan

Pojazd zadebiutuje podczas 24-godzinnego wyścigu na legendarnym torze Le Mans. Wprawdzie Nissan DeltaWing jest wyłączony z klasyfikacji, ale firma liczy na możliwość prezentacji pionierskich technologii, które wyznaczą kierunek rozwoju sportu samochodowego, a po dalszych pracach badawczo-rozwojowych być może trafią do przyszłych seryjnych Nissanów.
 
Do napędu Nissana DeltaWing - samochodu ważącego o połowę mniej niż konwencjonalny samochód wyścigowy i charakteryzującego się dwukrotnie korzystniejszym współczynnikiem oporu aerodynamicznego - posłuży wyczynowy czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6-litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem.

Przy pracach nad projektem Deltawing, Nissan współpracuje z Brytyjczykiem Benem Bowlbym, amerykańskim przedsiębiorcą działającym w branży sportu samochodowego Donem Panozem, organizacją All-American Racers kierowaną przez byłego amerykańskiego kierowcę Formuły 1 Dana Gurneya, Duncanem Daytonem z zespołu Highcroft Racing mającego na koncie dwa mistrzowskie tytuły oraz firmą Michelin Tyres North America.
 

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Silnik oznaczony symbolem DIG-T (bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie), powinien rozwijać moc około 300 KM wystarczającą do uzyskania czasu okrążenia na Le Mans plasującego się pomiędzy wynikami aut klas LMP1 i LMP2, mimo że to tylko połowa tego, czym dysponują konwencjonalne prototypy. Samochód jest wyposażony w rozwiązania technologiczne znane z seryjnych Nissanów, w tym z flagowej wersji Juke DIG-T.
 
- "W miarę jak regulaminy wyścigów stają się coraz bardziej rygorystyczne, samochody wyścigowe zaczynają upodabniać się do siebie, a stosowane w nich rozwiązania techniczne mają coraz mniej wspólnego z pojazdami poruszającymi się po drogach publicznych. Nissan DeltaWings ma to zmienić, dlatego nasz udział w tym projekcie jest czymś naturalnym" - powiedział Andy Palmer, Wiceprezes Zarządu Nissan Motor Co., Ltd.
 

Fot. Nissan
Fot. Nissan

- "Ale to dopiero początek. Na projekt Nissan DeltaWing składa się mnóstwo wysoce innowacyjnych pomysłów, z których sami możemy wyciągać pewne wnioski. Jednocześnie, dla naszych inżynierów starających się maksymalizować efektywność poprzez strategię Pure Drive DeltaWing będzie platformą testową kolejnych innowacji Nissana".
 
Autor koncepcji Nissan DeltaWing i projektant pojazdu, Brytyjczyk Ben Bowlby, powiedział: "Na silnik Nissana zwróciliśmy uwagę w pierwszej kolejności. To niesamowita konstrukcja. Mamy jednostkę napędową, o jakiej zawsze marzyliśmy: lekką, dysponującą odpowiednią mocą i fenomenalnie efektywną".
 
Nissan DeltaWing nie przypomina żadnego pojazdu wyścigowego znanego ze współczesnych torów. Kierowca siedzi głęboko w tyle auta, prawie nad tylną osią, spoglądając na długi i mocno zwężony kadłub z wąsko rozstawionymi przednimi kołami skonstruowanymi specjalnie do tego samochodu przez partnera odpowiedzialnego za ogumienie, czyli firmę Michelin. Zamontowany z tyłu silnik sprawia, że zdecydowana większość masy przypada na tylną oś, co gwarantuje zwrotność. Niska masa całkowita i opływowy kształt powodują, że samochód i jego napęd są bardzo wydajne.
 

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Innowacyjna konstrukcja i futurystyczne rozwiązania techniczne zachęciły Automobile Club de l'Ouest (ACO) organizujący słynny 24-godzinny wyścig Le Mans do zaproszenia DeltaWing do startu w wyścigu z "pozycji 56" zarezerwowanej dla pojazdów eksperymentalnych. Nissan DeltaWing nie spełnia żadnych wymagań regulaminu mistrzostw, dlatego otrzyma numer "0" i nie będzie uwzględniany w klasyfikacji.
 
Pierwszymi dwoma potwierdzonymi kierowcami Nissana DeltaWing będą brytyjski kierowca wyścigowych samochodów sportowych Marino Franchitti oraz reprezentujący Nissana aktualny Mistrz Świata FIA GT1 Michael Krumm. Pierwszy publiczny pokaz jazdy samochodem Nissan DeltaWings odbędzie się na torze w Sebring (Floryda) o 12:30 czasu lokalnego, w czwartek 15 marca.

type="application/x-shockwave-flash"
allowscriptaccess="always"
allowfullscreen="true"
width="480"
height="295">
Fot. Nissan
Fot. Nissan
Fot. Nissan
Fot. Nissan
Fot. Nissan
Fot. Nissan
Fot. Nissan
Fot. Nissan
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty