Pierwsza jazda: ulepszona Kia Sportage - bez rewolucji (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Kia Sportage po modernizacji - retusz bez rewolucji
Pierwsza jazda: Kia Sportage po modernizacji - retusz bez rewolucji
W polskiej ofercie Kia pojawił się model Sportage po modernizacji. Zmiany są tak niewielkie, że prawie niewidoczne. Jeździliśmy autem z mocnym silnikiem Diesla.
Pierwsza jazda: Kia Sportage po modernizacji - retusz bez rewolucji
Pierwsza jazda: Kia Sportage po modernizacji - retusz bez rewolucji

Kia Sportage jest w Polsce najlepiej sprzedającym się autem z segmentu SUV. Samochód zdobył klientów ciekawą stylistyką, dobrym wyposażeniem i umiarkowaną jak na takie auto ceną.

W zmodernizowanej edycji, która niedawno trafiła do sprzedaży wprowadzono drobne zmiany nadwozia, odświeżono wnętrze i materiały wystroju kabiny. Pojawił się też nowy silnik.

Znany wygląd

Nadal mamy zatem do czynienia z trzecią generacją modelu Kiat Sportage (debiutowała w 2010 r.). W kształcie nadwozia nie ma żadnych zmian. Retusz widoczny jest w detalach stylistycznych. Na przykład atrapa chłodnicy nabrała wyrazistszego charakteru - zamiast dotychczasowej kratki wstawiono panel w kształcie plastrów miodu w kolorze fortepianowym. Z kolei z tyłu wymieniono lampy. Teraz są klosze wykonane w technologii LED.

Wprowadzono również nowe wzory felg aluminiowych o średnicy 16-, 17- i 18 cali, aerodynamiczną antenę dachową w kształcie płetwy rekina oraz nowe kolory karoserii.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Kii Sportage po liftingu

Pierwsza jazda: Kia Sportage po modernizacji - retusz bez rewolucji
Pierwsza jazda: Kia Sportage po modernizacji - retusz bez rewolucji

Nowe zegary

W kabinie zastosowano materiały wykończeniowe o lepszej jakości, które posłużyły do wykończenia paneli drzwi oraz konsoli centralnej.

Bardziej widocznym efektem zmian są osobne zegary osadzone obok siebie w dwóch tubach, pomiędzy którymi umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego. Wcześniej centralnym zegarem był prędkościomierz, którego otaczały mniejsze wskaźniki.

Po liftingu Kii Sportage pojawiły się też nowe opcje wyposażenia, w tym m.in. system audio sygnowany marką Infinity by Harman oraz progresywne wspomaganie kierownicy z trzema trybami pracy.

Wprowadzono również nowe, dźwiękochłonne szyby złożone z dwóch warstw laminatu szklanego przedzielonych specjalną folią.

Pojemność bagażnika nie uległa zmianie i wynosi 564 litry.

Jeszcze jeden silnik

Gama silnikowa została wzbogacona o 2-litrowy silnik benzynowy nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka 2.0 GDI generuje moc 166 KM. Może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub sześciostopniowym automatem.

W dalszym ciągu podstawowym silnikiem tego modelu jest benzynowa jednostka 1.6 GDI o mocy 135 KM. Lista silników wysokoprężnych składa się nadal z trzech pozycji. Listę otwiera motor 1.7 CRDi o mocy 117 KM. Dalej jest silnik 2.0 CRDi dostępny w dwóch, do wyboru, zakresach mocy - 136 lub 184 KM.

Sportage oferowany jest dwóch wersjach napędu - z napędem tylko na koła przednie (2WD) lub na cztery koła (AWD).

Producent informuje również, że poszerzono zakres działania systemu ESC (elektronicznej stabilizacji jazdy), który obejmuje teraz podsystem stabilizacji toru ruchu holowanej przyczepy oraz zapobiegania wywrotce auta.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej odświeżonego modelu Kia Sportage, jeździliśmy wersją z wysokoprężnym silnikiem o mocy 184 koni, który napędza obie osie.

Zaletą tej jednostki jest wysoka kultura pracy i dość niskie, jak na takie auto, zużycie paliwa. Podczas jazdy próbnej przejechaliśmy ok. 150 km, Średnie spalanie, które podawał komputer pokładowy wyniosło 8 litrów na 100 km, niecały litr więcej niż wynika to z danych fabrycznych pojazdu.

Silnik skonfigurowano z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Przekładnia pracuje poprawnie, a poszczególne przełożenia załączają się niezauważalnie dla osób jadących w aucie.

System napędu na obie osie (AWD) w czasie normalnej jazdy system napędza tylko oś przednią. W momencie utraty przyczepności przez koła przednie, odpowiedni procent momentu obrotowego zostaje automatycznie skierowany na oś tylną.

W warunkach słabej przyczepności - na śniegu, podczas deszczu, w błocie, na drodze gruntowej - przydatny będzie tryb blokady Lock Mode rozdzielający moment obrotowy na obie osie w stałym stosunku 50/50 procent.

Poruszanie się po bezdrożach ułatwia 172-milimetrowy prześwit podwozia, a także kąty najazdu i zejścia wynoszące odpowiednio - 22,70 i 28,20 stopnia oraz kąt rampowy równy 17,70 stopnia. Bardziej wymagający miłośnicy off-roadu docenią maksymalny kąt podjazdu sięgający 44 stopni oraz potencjalny kąt nachylenia trawersowanego zbocza do 45 stopni.

Podczas jazd duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie dobrze radzą sobie z pokonywaniem nierówności. Ale Kia Sportage nie jest specjalistą od dynamicznego pokonywania zakrętów. Wysokie nadwozie wychyla się na łukach i lepiej sobie darować rajdowe popisy.

Jakie ceny?

Kia Sportage w podstawowej wersji S z silnikiem 1.6 GDI kosztuje 69 990 zł. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in.: sześć poduszek powietrznych, systemy ABS i ESC, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane lusterka, komputer pokładowy, aluminiowe felgi 17-cali, radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdami USB, AUX i iPOD.

Najtańszy Sportage z silnikiem wysokoprężnym - 1.7 CRDi - jest o 10 tys. droższy. Natomiast najtańsza wersja z napędem AWD (silnik 2.0 GDI) kosztuje 89 990 zł. Z kolei z silnikiem Diesla (2.0 CRDi 136 KM) - 99 990 zł.

Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Dostateczny wybór silników
Bogate wyposażenie

Minusy
Lekkie przechyły nadwozia na zakrętach
Mała tylna szyba

Kia Sportage 2.0 CRDi 184 KM – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem, 4 cyl., 16V, pojemność 1998 ccm
Moc i moment obrotowy: 184 KM przy 4000 obr/min; 392 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-biegowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,8 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 9,1/6,0/7,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4440/1645/1855/2640 mm
Masa i poj. bagażnika: 1601 kg, 564 l
Cena auta testowego: 124 490 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty