Już w 2011 roku inżynierowie oraz załoga fabryki w Gliwicach rozpoczęli
działania zmierzające do wdrożenia nowych systemów jakości produkcji, przystosowanych do wytwarzania akumulatorów dla branży automotive oraz przygotowują powierzchnię fabryczną pod stworzenie linii produkcyjnych systemów dla samochodów elektrycznych i hybryd. W roku 2011 oraz na początku tego roku inżynierowie z Gliwic odbyli także szkolenia związane z produkcją akumulatorów dla branży automotive w siedzibie firmy, w Dundee, gdzie już teraz trwa produkcja dla branży motoryzacyjnej.
W momencie rozpoczęcia produkcji, gliwicki zakład Axeon będzie wytwarzał akumulatory do modeli aut osobowych oraz małych samochodów dostawczych. W przypadku uruchomienia linii, produkty te będą wysyłane do krajów Europy Centralnej i Pólnocnej.
- Liczymy, że coraz większe zapotrzebowanie na litowo-jonowe akumulatory sprawi, że jeszcze w tym roku uda nam się rozpocząć produkcję w Gliwicach, do czego fabryka już rozpoczęła przygotowania. W przypadku uruchomienia linii produkcyjnych i zwiększonego popytu ze strony klientów, nie wykluczamy także zwiększenia zatrudnienia w naszym zakładzie – mówi Jim Ferguson, dyrektor operacyjny Axeon oraz dyrektor gliwickiej fabryki.
Według analiz rynkowych, produkcja samochodów elektrycznych i hybrydowych zwiększy się ze 130 tys. w roku 2011 do ponad ośmiu milionów do końca 2020 roku*. Jak przewidują eksperci Axeon, dekadę później fabryki opuszczać będzie już ok 12,5 mln. sztuk. Rynek produkcji akumulatorów litowo-jonowych, zasilających modele elektryczne i hybrydowe, zwiększy natomiast swą wartość z dwóch mld dolarów w roku poprzednim do 70 mld. w roku 2020**.
Na przestrzeni kolejnych czterech lat, większość z globalnych producentów samochodów planuje wprowadzić do swojej oferty modele elektryczne i hybrydy lub też wprowadzić nowe wersje tego typu modeli już znajdujących się w ofercie. Rozpoczęcie produkcji i wprowadzenie na rynek samochodów serii Z.E., mających charakteryzować się przystępną ceną planuje m.in. Renault. W 2013 roku produkcję mają rozpocząć Jaguar (sportowy supersamochód C-X75), w tym samym roku na rynek ma też trafić hybrydowy model koncernu Land Rover’a - Range Rover_e. Wśród najnowszych modeli będących już w sprzedaży, są m.in. Mitsubishi iMiev, Nissan Leaf (Samochód Roku 2011) czy Opel Ampera.
Jak wskazują eksperci Axeon, jednym z czynników, które z pewnością mają
wpływ na zwiększenie zainteresowania produkcją samochodów elektrycznych i hybryd przez światowe koncerny są limity dotyczące emisji CO2, jakie zarówno globalne, jak i europejskie instytucje prawodawcze (w tym Parlement Europejski) mają zamiar wprowadzić w najbliższych latach. W przypadku Europy, jest to m.in. ograniczenie emisji dwutlenku węgla w samochodach dostawczych i półciężarówkach do 147 gramów/kilometr do 2020 roku (obecnie ok. 200 g/km). Również rząd Stanów Zjednoczonych pracuje nad regulacjami prawnymi prowadzącymi do zmniejszenia emisji CO2 do roku 2025.
- Perspektywy, jakie rysują się przed rynkiem samochodów elektrycznych i hybrydowych są dla nas bardzo obiecujące. Ma na to wpływ nie tylko trend związany z tworzeniem samochodów bardziej ekologicznych, lecz również kwestie regulacji prawnych, wedle których wprowadzone zostaną nowe limity emisji CO2, do których światowe koncerny będą musiały się dostosować. To zaś sprawia, że przed branżą produkcji akumulatorów litowo-jonowych roztacza się perspektywa stabilnego wzrostu – dodaje Jim Ferguson.
* źródło: Credit Suisse 2010
** źródło: Automotive forecast from Santa Maria Associates on Lithium ion batteries
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?