W sklepach z częściami motoryzacyjnymi można kupić zestawy do samodzielnego montażu żarówek ksenonowych. Taka przeróbka jest niedozwolona i zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Jak się przerabia zwykły reflektor na ksenonowy? Trzeba wyjąć z reflektora żarówkę halogenową, wyciąć dziurę w osłonie, włożyć żarówkę ksenonową do odbłyśnika i podłączyć zapłonnik do instalacji samochodowej. Samochód z tak przerobionymi reflektorami zagraża bezpieczeństwu, gdyż powoduje ekstremalne oślepianie innych kierowców. Specjaliści stwierdzili, że strumień światła wytwarzany przez lampę skonstruowaną do żarówek halogenowych, a zasilaną
arówką ksenonową, przekracza stukrotnie dopuszczalne wartości oślepiania. Takie reflektory świateł mijania nie mają już linii światło-cień i nie można ich odpowiednio ustawić.
Są jednak do nabycia zestawy lamp ksenonowych, które legalnie można sobie zamontować. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb - oba są obowiązkowe do świateł mijania zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi kodeksami drogowymi. Produkują je renomowane firmy. Firma Hella oferuje takie zestawy m.in. do Audi A3, BMW serii 5, Forda Focusa I, Mercedesa klasy E, Opla Astry, VW Golfa IV oraz ciężarówek Mercedes Actros, Scania BR4 i Fiat Ducato.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?