„W Czechach rynek wtórny zaczyna się odradzać po trzech długich latach od początku pandemii, ponieważ wobec poprzedniego roku będzie około dziesięciu tysięcy ofert samochodów więcej, a na Słowacji nawet prawie trzydzieści tysięcy. W Polsce z kolei rok do roku nastąpi spadek o prawie dwieście tysięcy samochodów. Jednakże we wszystkich krajach, z perspektywy długoterminowej, zauważalny jest wzrost w ciągu ostatnich dziewięciu lat” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci salonów samochodowych AAA AUTO i Mototechna.
W Czechach pojawiło się w tym roku 808 600 samochodów używanych, na Słowacji 415 700, a w Polsce 1 920 800. Z oferty na czeskim i słowackim rynku wtórnym 8,5% samochodów to auta nowe, w Polsce ten segment stanowi tylko 6%.
Mediana ceny wzrosła we wszystkich krajach monitorowanych przez AURES Holdings. W tym roku samochody używane oferowano za 199 000 CZK (35 820 zł) w Czechach, 8 490 EUR (36 507 zł) na Słowacji i najtaniej w Polsce – za 29 700 zł. To więcej o 66% w Czechach, o 60% w Słowacji i nawet o 134% więcej w Polsce. Samochody oferowane od 2015 roku również znacznie się postarzały – w Czechach jest to 11,2 lat, w Słowacji 10,5 lat, a w Polsce 12,8 lat.
W tym roku najczęściej oferowanymi samochodami w Polsce był Opel Astra (2,8%), a za nim uplasowały się Audi A4 (2,3%) i Volkswagen Golf (2,2%). Z kolei w Czechach marka Škoda zajęła wszystkie trzy pierwsze miejsca – Octavia (9,7%), Fabia (6,4%) i Superb (3,1%). Na Słowacji klienci wybierali także Skodę Octavia (7,6%), a w następnej kolejności Skodę Fabia (3,8%) i Volkswagena Passata (3,6%). W przypadku samochodów elektrycznych kupujący wybierali w Polsce Nissana Leaf, BMW i3 i Tesla Model 3, w Czechach - Škoda Enyaq, BMW i3 i Tesla Model 3, a w Słowacji - Tesla Model 3, Nissan Leaf oraz BMW i3.
Jeśli chodzi o nadwozia, w tym roku w Polsce najczęściej oferowano hatchbacki (2023 – 30,2% vs. 2015 – 41,3%), SUV-y (2023 – 20,2% vs. 2015 – 6,2%) i kombi (2023 – 18,7% vs. 2015 – 21,1%). To duża zmiana w porównaniu do 2015 r., szczególnie w przypadku SUV-ów, które w tym czasie znacznie wzrosły na popularności. Z kolei w Czechach najczęściej można było spotkać oferty używanych kombi (2023 - 28,9% vs. 2015 – 36,3%), SUV-y (2023 - 26,7% vs. 2015 – 6,4%) i hatchbacki (2023 - 20% vs. 2015 – 29,8%). W Słowacji dominują SUV-y (2023 – 35,2%, 2015 – 5,7%), następnie kombi (2023 – 25,2%, 2015 – 33%) i hatchbacki (2023 – 13,7%, 2015 – 26,2%).
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?