Skoda 130 RS na Rajdzie Monte Carlo. Podwójne zwycięstwo w klasie 40 lat temu
W piątek 28 stycznia 1977 roku Skoda 130 RS z fabryczną załogą Václav Blahna/Lubislav Hlávka okazali się najlepsi w Rajdzie Monte Carlo w klasie silników o pojemności do 1300 cm3. W klasyfikacji ogólnej zwinne czechosłowackie coupe zajęły dwunaste i piętnaste miejsce, wygrywając z wieloma większymi i mocniejszymi konstrukcjami rywali. Sukces protoplasty Fabii R5 zapisał się jako jedna z najwspanialszych chwil w 116-letniej historii zaangażowania marki w motorsport.
Skoda 450. Poprzednik kabrioletu Felicia obchodzi 60. urodziny
Produkcja otwartego modelu 450 – bezpośredniego poprzednika dobrze znanego kabrioletu Felicia – rozpoczęła się w Kvasinach w roku 1957. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm3 i mocy 50 KM pozwalał atrakcyjnemu modelowi osiągać prędkość maksymalną 128 km/h. Skoda wyprodukowała 1010 egzemplarzy tego modelu, z których około 2/3 została przeznaczona na eksport.
Skoda Favorit. Światowa premiera 30 lat temu
Wprowadzeniem do produkcji kompaktowego modelu Favorit dział rozwoju tej czechosłowackiej wówczas marki dowiódł swoich umiejętności i zaangażowania w trudnych latach schyłku ery socjalizmu. Nowoczesny projekt nadwozia autorstwa włoskiego studia Bertone krył poprzecznie umieszczony silnik i układ napędowy kół przednich, co było jak na tamten czas rewolucyjnymi rozwiązaniami dla Skody. Założenia konstrukcyjne, projekt i właściwości jezdne modelu Favorit były porównywalne z konkurentami z zachodniej części Europy. W swoich czasach był to jeden z niewielu samochodów osobowych z bloku wschodniego, który nie powstawał na licencji.
Skoda Favorit zadebiutowała 16 września 1987 na Międzynarodowych Targach Przemysłowych w Brnie. Dostawy wersji hatchback do klientów indywidualnych rozpoczęły się w 1988 roku. Dwa lata później dołączyła do niej pochodna kombi, Skoda Forman, po której gama modelowa została jeszcze poszerzona o lekki pojazd dostawczy pick-up i odmiany rekreacyjne. Na platformie modelu Favorit rozwijano nawet samochody elektryczne. Do 1995 roku wyprodukowano 1 077 126 egzemplarzy modeli Favorit/Forman.
Fabryka w Kvasinach. 70 lat produkcji Skody w Czechach Wschodnich
Tradycja produkcji samochodów w Kvasinach sięga roku 1934. Pierwszym modelem Skody, który zjechał z tych taśm produkcyjnych w październiku 1947 roku, był prestiżowy model Superb. W kolejnych latach w miejscu tym produkowano takie modele Skody jak Felicia (1959-1964), 110 R Coupe(1970-1980), pick-up na bazie modelu Favorit (1991-1995) oraz pick-up oparty na modelu Felicia wraz z bliźniaczym wariantem Volkswagena Caddy (1995-2001).
Obecnie w Kvasinach Skoda buduje modele Superb, Superb Combi, Yeti i Kodiaq.
Skoda 1100 OHC: debiut bolidu wyścigowego 60 lat temu
W 1957 roku Skoda zaskoczyła świat opływowymi bolidami 1100 OHC Typ 968 zbudowanymi dla potrzeb motosportu. Poszyte eleganckimi i lekkimi karoseriami wykonanymi z laminatu i wspartymi na przestrzennej ramie rurowej napędzane były silnikiem z dwoma wałkami rozrządu i podwójnym zapłonem.
Przy pojemności 1089 cm3 czterocylindrowy motor z pomocą dwóch podwójnych gaźników osiągał 92 KM przy 7700 obr./min. Waga sportowego modelu bez załogi nie przekraczała 550 kg, a jego prędkość maksymalna wynosiła około 200 km/h.
Zobacz także: Kultowa Syrena z napędem elektrycznym
Źródło: TVN Turbo/x-news
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody