Skoda Superb 2.0 TSI. Luksus w czeskim wydaniu

Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne. fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne. fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

Superb zaliczany jest do grona dużych i wygodnych samochodów z segmentu D (klasa średnia). Wyrazisty wygląd, zaostrzone krawędzie bryły nadwozia oraz bardzo dobre proporcje charakteryzują najnowszą trzecią generację modelu. Pierwsza generacja produkowana była od 2001 r. i swoją specyfiką oraz nazwą miała nawiązywać do luksusowej limuzyny o tej samej nazwie produkowanej w latach 1934-1949.

Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe
Skoda Superb 2.0 TSI - test

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Obecna odmiana zadebiutowała w marcu 2015 r. na salonie samochodowym w Genewie. Nadwozie nowego modelu osadzone zostało na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen o nazwie MQB, którą znajdziemy między innymi w najnowszym Volkswagenie Passacie. Pojazd oferowany jest jako pięciodrzwiowy liftback jak i kombi. Atrakcyjny wygląd, komfort oraz funkcjonalność auto zawdzięcza swoim projektantom, którymi byli: Winfried Vahland i Jozef Kaban. Produkowany w czeskich Kvasinach, blisko polskiej granicy, Superb imponuje szerokim wachlarzem możliwości wyboru kompletacji wyposażenia.

W ofercie znajdziemy cztery wersje: Active, Ambition, Style oraz Laurin&Klement. Model dostępny jest również w odmianie GreenLine i Sportline. Flagowa Skoda napędzana może być jednym z ośmiu silników: pięciu benzynowych i trzech wysokoprężnych. Tak szeroka gama jednostek napędowych oraz wersji wyposażenia standardowego daje możliwość dopasowania konfiguracji auta do różnorodnych wymagań klientów. Superb na rynku posiada bardzo liczną konkurencję, którą reprezentują takie samochody jak: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazda 6, Toyota Avensis czy też Peugeot 508.

Wygląd zewnętrzny

Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe
Skoda Superb 2.0 TSI - test

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne. Oblicze nowego Superba w dużej mierze nawiązuje do mniejszego modelu Octavii. Lepszą prezencję oraz proporcje auto zawdzięcza wykorzystaniu w konstrukcji płyty podłogowej MQB. Wynikiem tego zabiegu jest wzrost rozstawu osi o 80 mm do 2841 mm oraz rozstawu kół osi przedniej o 39 mm i tylnej o 54 mm w porównaniu z drugą generacją modelu. Skutkuje to poprawą stabilności jazdy. Od kilku lat można zauważyć tendencję wzrostu brył nadwozia wraz z wprowadzaniem nowych modeli na rynek. Podobnie jest z nowym produktem czeskiej marki, samochód stał się o 28 mm dłuższy, 47 mm szerszy i 6 mm wyższy od swojego poprzednika. Zwężające się ku tyłowi powierzchnie szyb bocznych, lekko opadająca linia dachu, która łagodnie łączy się z mocno pochyloną szybą drzwi tyłu oraz wyraźnie zaznaczone ostrymi krawędziami przetłoczenia poszycia nadają autu dynamiczny i zarazem elegancki wygląd. Efekt ten podkreślają okalające szyby boczne aluminiowe listwy oraz dużych rozmiarów aluminiowe tarcze kół o ciekawej stylistyce.

W przedniej części auta dominują - dużych rozmiarów krata wlotu powietrza z pionowymi poprzeczkami, kanciasty zderzak oraz ksenonowe reflektory przednie, wyposażone w diodowe (LED) światła jazdy dziennej o efektownym kształcie. Szerokie lampy, mocno zaznaczone poziome linie oraz bardzo długie drzwi tyłu nadwozia to elementy charakteryzujące tył testowanego pojazdu. Usportowiona sylwetka nowego Superba wyróżnia się dyskretnym i jednocześnie oryginalnym designem, dzięki czemu auto emanuje prestiżem i elegancją.[page_break]

Wnętrze samochodu

Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe
Skoda Superb 2.0 TSI - test

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Poprzednia generacja modelu wiodła prym w swojej klasie pod względem objętości kabiny. Obecną cechuje jeszcze większa przestrzeń, co pojazd zawdzięcza zastosowanym zmianom w konstrukcji nadwozia. Ilość miejsca w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń zadowoli praktycznie każdego. Żadne konkurencyjne auto nie oferuje tyle miejsca na nogi, co testowany pojazd. Do tego znakomicie okalające sylwetkę oparcia foteli przednich zapewniają bardzo dobre trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Bez względu na to, które miejsce zajmiemy we wnętrzu, komfort podróży będzie na najwyższym poziomie. Nie tylko wygoda, ale także ergonomia oraz nowoczesna stylistyka charakteryzują nowego Superba.

W prezentowanym modelu siedzenia pokryte zostały tapicerką z alcantary połączonej ze skórą. Tak jak w stylistyce zewnętrznej znajdziemy wiele ostrzej zaznaczonych linii, tak we wnętrzu wzdłuż deski rozdzielczej dominują ostre krawędzie. Stonowany kolorystycznie kokpit został subtelnie podzielony na dwie części - górną i dolną - za pośrednictwem poziomej listwy w kolorze aluminium. Kierowca po zajęciu miejsca we wnętrzu ma przed sobą wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą, za którą umiejscowiony jest zestaw tradycyjnych zegarów obrotomierza i prędkościomierza, pomiędzy którymi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego.

Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe
Skoda Superb 2.0 TSI - test

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

W wersji Style, w środkowej części deski rozdzielczej dominuje 8-calowy, kolorowy i dotykowy ekran systemu nawigacji satelitarnej Columbus, Bluetooth oraz audio. Spasowanie poszczególnych elementów jest na najwyższym poziomie a materiały, jakie wykorzystano do wykończenia z najwyższej półki tak jak przyzwyczaił nas w swoich modelach koncern Volkswagen, którego częścią jest też marka Skoda. Superba cechuje spokojny i nowoczesny design niepozbawiony elementów podkreślających dążenie modelu do aut klasy premium.

Prezentowane auto to nie tylko reprezentacyjna limuzyna, ale też dzięki swoim rozwiązaniom funkcjonalne auto rodzinne. Szereg rozwiązań znanych pod nazwą „Simply Clever” podnosi jego walory praktyczne, które w znaczny sposób mogą ułatwić codzienne użytkowanie. Imponująco przedstawia się przestrzeń bagażowa, która standardowo wynosi aż 625 l, co jest rekordowym wynikiem w klasie. Po złożeniu oparć kanapy tylnej może ona wynieść maksymalnie 1760 l. Poza tym dostęp do przestrzeni ładunkowej ułatwia szeroki otwór uzyskiwany po otwarciu zespolonej z tylna szybą dużej pokrywy bagażnika oraz niski próg.

Silnik i właściwości jezdne

Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe
Skoda Superb 2.0 TSI - test

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Pod przednią pokrywą nowy Superb skrywa turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 1984 ccm, który przy 4500 obr./min. osiąga maksymalne 220 KM. Jednostka generuje też 350 Nm w zakresie od 1500 do 4400 obr./min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto o dość sporych wymiarach do prędkości 100 km/h w czasie zaledwie 7 sekund, a prędkość maksymalna, jaką podaje producent to 245 km/h. Silnik pracuje bardzo równomiernie i cicho, a przy dobrze wyciszonej kabinie jest prawie niesłyszalny.

W testowanym pojeździe napęd na koła przednie przenoszony był za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów DSG, która powoduje bardzo szybką zmianę przełożeń prawie niezauważalną dla kierowcy. Zastosowany układ napędowy potrafi dać użytkownikowi wiele przyjemności z jazdy. Za pośrednictwem systemu Driving Mode możemy zmieniać charakter pracy wielu zespołów dostosowując je do preferencji kierowcy. Układ ten steruje między innymi pracą skrzyni biegów, zawieszenia adaptacyjnego (DCC) jak i czułości pedału przyśpieszenia. Do wyboru jest pięć trybów: Eco, Normal, Comfort, Sport oraz Individual, który pozwala na wprowadzenie własnych poszczególnych parametrów pracy układów jezdnych auta. Superb nie jest może autem wzbudzającym emocje, ale po drodze porusza się bardzo stabilnie, daje też bardzo duże poczucie bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Skoda Superb 2.0 TSI - testLuksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe
Skoda Superb 2.0 TSI - test

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Design harmonijnie współgrający z olbrzymią przestrzenią kabiny, komfort oraz funkcjonalność to cechy przemawiające za nową Skodą Superb. Przyglądając się autu trudno stwierdzić z całą pewnością, dla jakiego grona klientów jest on zaprojektowany. Model może pełnić funkcje eleganckiej limuzyny, ale również auta rodzinnego. Swoją uniwersalność zawdzięcza sporym gabarytom, nowoczesnej stylistyce, bryle nadwozia, która zawiera cechy auta sportowego, bardzo dużej przestrzeni ładunkowej czy też sprawdzonym rozwiązaniom znanym pod nazwą Simply Clever. Atutami są też nowoczesne silniki, komfortowe zawieszenie oraz mnogość dostępnych konfiguracji kompletacji wyposażenia. Zróżnicowana oferta to też różne ceny nowego modelu.

Najtańsza wersja Active napędzana silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM dostępna jest już od kwoty 90 130 zł. Decydując się jednak na najbogatszą wersję Laurin&Klement wyposażoną w silnik 2.0 TSI o mocy 280 KM z napędem 4x4 i skrzynią biegów DSG musimy liczyć się z wydatkiem 169 780 zł. Podsumowując nowa Skoda Superb to rozsądna propozycja zarówno dla biznesmena jak i rodziny, znakomicie sprawdzi się podczas dłuższych podróży. Zarazem jest to auto bezpieczne, co potwierdza uzyskanie przez model pięciu gwiazdek w niezależnych testach bezpieczeństwa Euro NCAP przeprowadzonych pod koniec 2015 roku.

Wybrane dane techniczne Skody Superb i konkurentów i konkurentów:

Marka/model

Skoda Superb 2.0 TSI


Ford Mondeo 2.0 EcoBoost


Mazda 6 2.5 Skyactiv-G


Cena (zł)

od 118 130 zł

od 130 550 zł

od 143 900 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

liftback/5

liftback/5

sedan/4

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4861 / 1864 / 1468

4871 / 1852 / 1482

4870 / 1840 / 1450

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1584 / 1572

1599 / 15951585 / 1595

rozstaw osi (mm)

2841

2850

2830

masa własna (kg)

143014891275

pojemność bagażnika (l)

625

541

480

pojemność zbiornika paliwa (l)

666262
Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa

pojemność (cm3)

1984

1997

2488

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

220/4500

203/5300

192/5700

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

350/1500-4400

345/2700-3500

256/3250

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

7,0

8,7

7,8

Prędkość maks. (km/h)

245

232

223

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

6,2

7,3

6,3

Średnia emisja CO2 (g/km)

142

169148
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty