Sprawdź akumulator

(tg)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Jesienią należy pomyśleć, czy akumulator w samochodzie jest na pewno sprawny. W razie wątpliwości lepiej zawczasu w warsztacie specjalistycznym poprosić fachowca o poradę. Prawo pierwszej zimnej nocy jest bowiem bezwzględne dla wyeksploatowanych baterii i egzekwowane surowo, a wymiar kary jednakowy dla wszystkich: jazda do pracy środkami komunikacji miejskiej.

Jesienią należy pomyśleć, czy akumulator w samochodzie jest na pewno sprawny. W razie wątpliwości lepiej zawczasu w warsztacie specjalistycznym poprosić fachowca o poradę. Prawo pierwszej zimnej nocy jest bowiem bezwzględne dla wyeksploatowanych baterii i egzekwowane surowo, a wymiar kary jednakowy dla wszystkich: jazda do pracy środkami komunikacji miejskiej.
 

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Przezorność jest więc wskazana, tym bardziej, że nie zawsze wystarczy tylko podładowanie baterii. Może trzeba będzie zainwestować w nowy akumulator. Oto kilka praktycznych porad specjalistów:

Co należy robić
- Przed sezonem zimowym obowiązkowo sprawdź sprawność instalacji elektrycznej samochodu, a więc stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości muszą być identyczne.
- Wszystko musi być dobrze dokręcone i czyste, a więc: styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki. Akumulator powinien być dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek powstałe na skutek wstrząsów. 
- Sprawdź pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd. Określ, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu.
- Jeżeli auto nie jest systematycznie eksploatowane, szczególnie zimą, to akumulator należy doładowywać profilaktycznie co 6 do 8 tygodni.
- Poziom elektrolitu uzupełniaj tylko wodą destylowaną.
- Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, wykonuj tylko w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
- Przy "pożyczaniu" prądu z akumulatora innego pojazdu - prawidłowy układ połączeń: 1. końcówka plusowa akumulatora z końcówką plusową akumulatora, z którego pobieramy prąd. 2. końcówka minusowa akumulatora, z którego pożyczamy prąd z "masą" nadwozia.

A czego robić nie należy:
- Nie eksploatuj akumulatora, jeżeli jego styki i styki alternatora są zanieczyszczone lub obluzowane.
- Nie uzupełniaj akumulatora elektrolitem. Elektrolit się "nie psuje". To woda paruje, którą uzupełniamy tylko wodą destylowaną.
- Nie przechowuj akumulatora "suchego" w pomieszczeniu wilgotnym, gdyż grozi to utlenianiem się płyt.

Warunkiem bezawaryjnego działania akumulatora przez okres co najmniej trzech lat jest dokonywanie przeglądu technicznego w serwisie specjalistycznym, nie u mechanika lub nawet elektryka. W tych warsztatach nie ma zazwyczaj dobrego, specjalistycznego sprzętu, za pomocą którego można sprawdzić na przykład natężenie prądu pobieranego przez rozrusznik podczas rozruchu silnika.

Najbardziej banalną przyczyną niesprawności akumulatora jest zbyt niski poziom elektrolitu. Równie skutecznie akumulator utrudni życie kierowcy, jeżeli bateria utraci połączenie z "masą" auta. Ta uwaga dotyczy przede wszystkim samochodów starszych, w których przewód masowy, czyli miedziana plecionka, jest przez wiele lat narażony na działanie soli, wody i substancji chemicznych. Zamiast więc kupować nową baterię, wystarczy wymienić sam przewód masowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty