Sprawdź gdzie w Wielkopolsce staną nowe fotoradary [MAPA]

Agnieszka Smogulecka
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Za tydzień ma w Polsce zostać odtworzona sieć fotoradarów. Ile fotoradarów będzie działać w Wielkopolsce? Gdzie one staną? Tego nadal nie wiadomo.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Nowy system będzie różnił się od starego: nadzór nad urządzeniami prowadzić będzie Inspekcja Transportu Drogowego, miejsce kontroli będzie z daleka widoczne, a każde działające urządzenie wyraźnie oznakowane. Choć czasu zostało już mało, na wiele podstawowych pytań ciągle nie można uzyskać odpowiedzi.

**CZYTAJ TAKŻE

Fotoradar przyczyną tragedii?Fotoradar zmierzy nie tylko prędkość

**

- Na początku system będzie bazował na masztach przejętych od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz urządzeniach rejestrujących przejętych od policji - tłumaczy Alvin Gajadhur z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Minister infrastruktury podpisał rozporządzenia, zawierające sposób oznakowania i lokalizacji miejsc kontroli. Niebawem zaczną one obowiązywać, co oznacza, że prędkość na drogach będą mierzyć nie tylko policjanci drogówki, ale też - po półrocznej przerwie - strażnicy miejscy i gminni. Zacznie też działać Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym ITD (właśnie jego pracownicy zajmą się obsługą fotoradarów stacjonarnych, które do tej pory były w rękach policji - zdjęcia trafią do komputerowego centrum, które automatycznie będzie identyfikować właścicieli aut i wysyłać do nich wezwania oraz mandaty).

Mapę nowych fotoradarów znajdziesz tutaj

Wielkopolska policja ma przekazać ITD cztery fotoradary, z których do niedawna korzystała. Czy tylko one będą działały w regionie, czy też do Wielkopolski trafią również dodatkowe urządzenia z innych województw? I jeszcze - co najbardziej interesuje kierowców - gdzie fotoradary zostaną zamontowane?

- Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji - mówi Aleksandra Kobylska z GITD. - Trwa analiza stanu bezpieczeństwa, zagospodarowania przestrzennego oraz natężenia ruchu - przekonuje, że to, gdzie staną fotoradary, zależeć będzie nie tylko od liczby wypadków. Pod lupę wzięto miejsca, w których przez ostatnie lata pracowały fotoradary. Sprawdzane jest, czy w czasie, gdy one działały, liczba zdarzeń drogowych spadła, czy też obecność urządzeń nie miała wpływu na to, co działo się na drogach.

- Masztów jest więcej niż urządzeń, założenie jest więc takie, że urządzenia pomiarowe będą przekładane - dodaje Aleksandra Kobylska. Jak mówi, pracownicy CANARD ITD przez cały czas odbierają policyjne fotoradary z depozytów. - Nie ma groźby, że nie zdążą przed 1 lipca - zapewnia.

Według nowych przepisów, fotoradary będą robić zdjęcia tylko tym, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o 10 kilometrów na godzinę. Kierowcy - zanim natkną się na stacjonarny fotoradar - zobaczą znak "automatyczna kontrola prędkości". Mało tego, fotoradary muszą być widoczne, a to oznacza, że ich obudowy zostaną pokryte materiałami odblaskowymi. Przy drogach nie będzie też atrap urządzeń.

Alvin Gajadhur tłumaczy jednak, że należy rozróżnić atrapę od pustej skrzynki, do której jest doprowadzony prąd, i do której w każdej chwili można włożyć urządzenie.

Nieużywane skrzynki będą zakrywane pokrowcami. Na odcinkach, gdzie akurat nie będzie prowadzony pomiar prędkości, zakryte zostaną też znaki informujące o kontroli.

Istotne jest to, że mandat za wykroczenie zarejestrowane przez fotoradar można wystawić w ciągu 180 dni, a nie jak wcześniej w ciągu 30 dni od zdarzenia.

To jednak dopiero początek fotoradarowych zmian w Polsce. ITD chce kupić nowe urządzenia do pomiaru prędkości.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

- Do końca tego roku planujemy, że urządzeń rejestrujących na terenie całego kraju będzie około 300 - informuje Aleksandra Kobylska. - Dlatego wyznaczyliśmy 300 lokalizacji, w których jest najwięcej wypadków drogowych.

**CZYTAJ TAKŻE

Sposoby na fotoradarUkradli fotoradar, bo zrobił im zdjęcie

**

Oprócz punktowego pomiaru prędkości ma zostać wprowadzony system odcinkowy. Na najniebezpieczniejszych fragmentach dróg mierzona będzie średnia prędkość jazdy.

Trzeba też pamiętać, że w miastach i gminach w najbardziej niebezpiecznych miejscach można będzie natknąć się na fotoradar straży miejskiej lub gminnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty