Supertest Ekonomii 2015. Skoda Octavia liderem

(ip)
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Zaczęło się jak u Hitchcocka, bo zamiast planowanej spokojnej, równej jazdy był kilkunastokilometrowy korek wyjazdowy z Warszawy a przez kolejne kilkanaście kilometrów jazda w kolumnie po zatłoczonej ”dwójce” i od razu spore opóźnienia, które potem trzeba było odrabiać szybszą jazdą. Rozluźniło się dopiero na autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego ale i na dalszej trasie miejscami ruch również był duży.
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

W sumie uczestnicy XII Supertestu Ekonomii mieli do pokonania dystans 458 km, z Warszawy przez Kałuszyn, Węgrów, Drohiczyn i Hajnówkę do Białowieży a z powrotem ponownie przez Hajnówkę i dalej przez Bielsk Podlaski, Brańsk, Małkinię, Wyszków na stację Shell przy ul.Ostrobramskiej. Trasa w ponad połowie prowadziła po drogach wojewódzkich, jedna trzecia drogami krajowymi a autostrady i drogi expressowe stanowiły zaledwie 12 procent dystansu.

Pogoda dopisała, było dość ciepło, prawie nie padało i wiatr nie przeszkadzał w jeździe. W tych w sumie sprzyjających warunkach najlepiej spisała się Skoda Octavia 1.4 TSI/CNG, prowadzona przez ubiegłorocznego zwycięzcę Michała Wiatra, która na tej trasie spaliła 20,17 m3 gazu ( 3.29 zł/m3). Błekitne paliwo na blisko 500 km kosztowało tylko 66 zł 36 gr a koszt przejechania 100 km  wyniósł zaledwie 13 zł 75 gr. 

Niewiele drożej  wypadła  druga  Skoda - Rapid Spaceback Greenline 1.6 TDI CR DPF, którą jechał Piotr Kwapiszewski. Na mecie zatankowała tylko 12.38 l oleju napędowego co oznacza zużycie 2.73l/100 km. Przy cenie  5.32 zł /l  koszt  pokonania 100 km wyniósł 14zł 52 gr. Skoda Rapid została tez mistrzem zasięgu, bo na 55 litrowym zbiorniku mogłaby pokonać dystans 2017 km.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Mistrzem ekologii został drugi z diesli w stawce – Nissan Pulsar Tekna 1.5 dCi – emitujący do atmosfery 94 g CO2/km. Na trasie Supertestu Pulsar kierowany przez Łukasza Ostera zużył 15,61 l ON uzyskując średnie spalanie w wysokości 3.36l/100km co przekłada się na koszt pokonania tego dystansu poniżej 18 zł. Na kilka groszy do granicy 20 zł na 100km zbliżył się dwupaliwowy Fiat 500 1.3 JTD 16V Multijet by ELPIGAZ zasilany olejem napędowym i najtańszym paliwem na rynku – LPG ( 1.89 zł/l).

Oryginalne, polskie rozwiązanie sprawdzone już w samochodach ciężarowych, od niedawna proponowane jest do aut osobowych. Samochód prowadzony przez znanego kierowcę rajdowego Tomasza Ciecierzyńskiego zużywał podczas Supertestu 2.07l autogazu i 2.99l/100 km oleju napędowego. Nieco powyżej 20 zł na 100 km kosztowała jazda dwoma benzynowymi Fiatami – Pandą 1.2 8v 69KM Easy prowadzoną przez zwycięzcę jednego z wcześniejszych Supertestów Roberta Bieleckiego oraz 500X Lounge 1.4 Multiair 140KM FWD, którym jechał Maciej Czowgan. Oba samochody zatankowały na mecie po około 20 litrów  benzyny, Panda spalała 4.22 l/100km a dłuższy o ponad pół metra i cięższy o 400kg nowy Fiat 500X z innowacyjnym silnikiem Multiair tylko o pół litra więcej. Kosztująca niewiele ponad 30 tys. Panda okazała się najtańszym samochodem w eksploatacji – 55 gr za kilometr jazdy.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Najdroższy samochód w stawce, kosztujący ponad 250 tys.zł hybrydowy, luksusowy Infiniti Q70 3,5h, prowadzony zgodnie z zasadami eco-drivingu spalał zaskakująco mało paliwa – tylko 5.62l/100km. Jadący nim Marcin Bochenek zwracał na mecie uwagę na wpływ wykorzystania silnika elektrycznego na spalanie przez 3,5 l benzynową jednostkę napędową, dzięki czemu przejazd 100 km kosztował tylko 30 zł. Wszystkie samochody tankowały paliwo Shell V-Power Nitro+.

Okolicznościowe plakietki, dyplomy, pamiątkowe informatory oraz książki „Rajdowe kroniki 1921-2014.Rajd Polski” otrzymali uczestnicy XII Supertestu Ekonomii podczas spotkania podsumowującego  tegoroczną imprezę , która odbyła się na historycznej trasie pierwszego Rajdu Polski z Warszawy do Białowieży i z powrotem.  Była więc okazja do wymiany wrażeń , spostrzeżeń i refleksji.

Michał Wiatr – 4.18 m3/100km ( Skoda Octavia 1.4 TSI/CNG) - Miałem okazję prowadzić Skodę Octavię wyposażoną w instalację gazową  CNG. Samochód jest bardziej ekologiczny,  ekonomiczny i przyjemniejszy w eksploatacji. Gdy mamy do dyspozycji gaz, znajdujący się w butlach pod  tylną podłogą, auto jest  bardziej oszczędne i ciche. Kiedy gaz się kończy, samochód automatycznie przełącza się na benzynę. I co ważne, różnica między gazem a benzyną nie jest niewyczuwalna.

Robert Bielecki – 4.22l/100 km ( Fiat Panda 1.2 8V 69KM Easy) - Najtańszy chyba samochód na rynku , Fiat Panda , z silnikiem 1,2 , podstawowym. To duże zaskoczenie, że spalił tylko 4.22l/100 km , biorąc pod uwagę tempo którym jechaliśmy a trzeba było jechać szybko. Zwłaszcza po korku na początku , w którym wszyscy straciliśmy po 15 – 20 minut.

Maciej Czowgan – 4.72l/100km(Fiat 500X Lounge 1.4 Multiair140 KM FWD) - Nowość  na rynku polskim – Fiat 500X. W warunkach Supertestu samochód sprawdza się nadspodziewanie dobrze. Silnik  zadziwiająco oszczędny i dynamiczny zarazem, oszczędny przy jeździe ekonomicznej  a jak trzeba  również bardzo dynamiczny. Dużo zależy od stylu jazdy kierowcy, który wpływa na wielkość zużycia paliwa.

Piotr Kwapiszewski –2.73l/100km(Skoda Rapid Spaceback Greenline 1.6 TDI) - Bardzo chciałem zejść poniżej magicznej granicy 2 l/100km , którą udało mi się pokonać kilka lat temu Octavią. Teraz jechałem mniejszą , lżejszą  Skodą Rapid z  silnikiem o podobnej pojemności. Samochody z oznaczeniem  Greenline mają  możliwość odzyskiwania energii z hamowania, opony o zmniejszonych oporach toczenia, system Start& Stop ,specjalne, aerodynamiczne kołpaki na koła. W Polsce takich aut jest niewiele ale np.w Belgii jest ich znacznie więcej. Rząd wspiera tam nabywców ekologicznych aut i  prawie wszystkie Skody są w wersji GreenLine.

Łukasz Oster – 3.36 l/100 km( Nissan Pulsar Tekna 1.5 dCi) - Jechałem Nissanem z silnikiem diesla 1.5. Urozmaicona trasa  dawała możliwość sprawdzenia jak samochody spisują się pod względem spalania  w różnych warunkach. Moje oczekiwania  - wiadomo, osiągnąć jak najniższe zużycie. Katalogowo jest to 3.3l/100 km – jestem bardzo blisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty