Ubywa niezależnych pośredników

Bogdan Możdżyński
Fot. Grzegorz Gałasiński: Nasila się trend przejmowania sieci dystrybucyjnej i obsługowej przez producentów samochodów. Tak zrobił  General Motors Poland przejmując Saaba z rąk prywatnego importera. Do takiego przejęcia przymierza się też Nissan.
Fot. Grzegorz Gałasiński: Nasila się trend przejmowania sieci dystrybucyjnej i obsługowej przez producentów samochodów. Tak zrobił General Motors Poland przejmując Saaba z rąk prywatnego importera. Do takiego przejęcia przymierza się też Nissan.

Filie koncernów motoryzacyjnych aut przejmują dystrybucję swych samochodów w Polsce eliminując pośredników. W ten sposób wzmacniają własną pozycję i zwiększają możliwości kontrolowania rynku. W Polsce pozostało już tylko czterech niezależnych importerów i dystrybutorów samochodów.

 

Iberia Motor Company sprzedaje samochody marki Seat, Kulczyk Tradex handluje autami marek Volkswagen, Audi i Porsche, Subaru Import Polska oferuje coraz bardziej cenione u nas auta tej marki, a JLR Polska przejął niedawno sprzedaż Jaguarów i Land Roverów. Ale i oni mogą

Fot. archiwum: W Polsce pozostało już tylko czterech niezależnych importerów i dystrybutorów samochodów. Iberia Motor Company - sprzedaje samochody marki
Fot. archiwum: W Polsce pozostało już tylko czterech niezależnych importerów i dystrybutorów samochodów. Iberia Motor Company - sprzedaje samochody marki Seat, Kulczyk Tradex - Volkswagen, Audi i Porsche, Subaru Import Polska i JLR Polska - Jaguar i Land

być zastąpieni przez  przedstawicielstwa koncernów samochodowych, coraz ostrzej walczących o klientów.

 

Nissan Motor Co. ogłosił, że przejmuje sprzedaż aut swej marki w Europie Środkowej. Powstanie nowe przedstawicielstwo japońskiego koncernu, któremu prawa do dystrybucji samochodów przekażą dotychczasowe niezależne od niego spółki importerskie w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

 

Siedziba wspólnego dla tych czterech krajów przedstawicielstwa mieścić się będzie w Budapeszcie. Obecnie samochody sprzedaje spółka Nissan Poland należąca do japońskiej firmy handlowej Marubeni Corp. Dlaczego Nissan rezygnuje z tego pośrednika? Czyżby był niezadowolony z jej wyników?

- Nie wiem jak jest w innych krajach naszego regionu, ale Nissan Poland był chwalony za swe osiągnięcia. Niedawno prezes koncernu Carlos Ghosn przyznał nam nagrodę za wyniki w 2003 roku, w którym sprzedaliśmy ponad 9,8 tysiąca aut, co nam dało 2,56 procent udziału w rynku -

Fot. Grzegorz Gałasiński: Nasila się trend przejmowania sieci dystrybucyjnej i obsługowej przez producentów samochodów. Tak zrobił  General Motors Poland
Fot. Grzegorz Gałasiński: Nasila się trend przejmowania sieci dystrybucyjnej i obsługowej przez producentów samochodów. Tak zrobił General Motors Poland przejmując Saaba z rąk prywatnego importera. Do takiego przejęcia przymierza się też Nissan.

mówi Krzysztof Kowalski, szef marketingu w Nissan Poland. Jego zdaniem, koncern ujednolica dystrybucję swych samochodów, wybierając system bezpośredniej sprzedaży przez producenta. Jego filie działają obecnie w 10 krajach Europy Zachodniej.

 

Bodaj pierwszym producentem, który dostrzegł potrzebę ustanowienia własnego przedstawicielstwa w Polsce, był Daimler-Benz. Od kiedy Mercedes-Benz Polska - dzisiaj DaimlerChrysler Automotive Polska - przejął import i zbyt aut osobowych Mercedesów, co stało się w październiku 1996 roku, sprzedaż tych samochodów wzrosła z 60 do blisko 3500, a liczba dilerów zwiększyła się dwukrotnie - do blisko 50. Powstał wielki magazyn części zamiennych, a w tym roku otwarto supernowoczesną siedzibę filii w Warszawie. Blisko dwa lata temu własne przedstawicielstwo ustanowił w Polsce koncern BMW, chcąc radykalnie wzmocnić swą pozycję na polskim rynku. Także General Motors Poland wziął w swoje ręce sprzedaż aut należącej do niego marki Saab. Pół roku temu GM Poland ogłosił, że przejmuje od firmy Almeco "działalność importerską i dystrybucyjną samochodów Saab w Polsce". - W Polsce GM zrobił to, co w innych krajach Europy: tworzy organizacje handlowe oferujące samochody kilku należących do niego marek - mówi Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland. - Łącząc sprzedaż różnych samochodów w jednej własnej organizacji handlowej GM Poland ma większe możliwości działania niż dotychczasowy importer jednej marki, zwłaszcza jeśli chodzi o logistykę, marketing i ograniczenie kosztów - mówi Przemysław Byszewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Laboratorium silniki hybrydowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty