Dodatki do paliwa benzyna

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Motointegrator

Liczba odwiedzin: 3884

Co zrobić, żeby silnik benzynowy miał większą moc? Podtlenek azotu? Olej rycynowy? Dodatki do paliwa wszelkiej maści? A może benzyna 100 oktanowa? Każda koncepcja jest słuszna. Pytanie tylko co chcemy osiągnąć? W dzisiejszych czasach najczęściej chcemy długo, tanio i bezawaryjnie eksploatować auto. Co zrobić żeby bez spadku mocy samochód mniej palił?

Często wlewamy paliwo o wyższej liczbie oktanowej z nadzieją, że coś urośnie. Zadajmy sobie jednak pytanie. W której benzynieFot: Archiwum jest więcej benzyny w benzynie. Pytanie godne Stanisława Bareji. Okazuje się, że im wyższa liczba oktanowa tym mniej benzyny bo więcej jest w niej dodatków przeciwstukowych. Czy zatem warto tankować droższe paliwo? W prasie motoryzacyjnej zdarzały się testy i porównania ale chyba ze względu na mało spektakularne wyniki od dłuższego czasu nikt już takich testów nie przeprowadza. Ale czy liczba oktanowa wpływa na moc silnika? Nie w sposób bezpośredni i nie w każdym silniku. Określa ona odporność paliwa na spalanie stukowe. Spalanie stukowe czyli detonacyjne jest po prostu samozapłonem sprężonej mieszanki. W silniku benzynowym jest to niebezpieczne. Powoduje udarowe obciążenia układu korbowo tłokowego i może w krótkim czasie doprowadzić do poważnej awarii. Kierowca odbiera to jako specyficzne skwierczenie dochodzące z silnika. Pamiętać to mogą ci, którzy jeździli Dużymi i Małymi Fiatami i Polonezami. We współczesnych silnikach zamontowane są czujniki spalania stukowego. Najbardziej podatne na spalanie stukowe są silniki o wysokim stopniu sprężania czyli „Japończyki” najczęściej spod znaku Hondy. Są to silniki wolnossące wymagające „wysokiego kręcenia”. Możemy w nich zaobserwować nie tyle wzrost mocy co spadek zużycia paliwa. W silnikach w większych pojemnościach o niższym stopniu sprężania wlanie takiego paliwa nie poprawi niczego poza samopoczuciem kierowcy. W związku z tym można założyć, że jeśli producent naszego auta nie wymaga tankowania paliwa wysokooktanowego to nie ma sensu przepłacać.

Ciekawostką może być to, że najwyższą liczbę oktanową z paliw obecnie szeroko stosowanych w motoryzacji ma gaz ziemny. Wynosi ona między 110 a 120. Jak widać wiemy już jakie będzie paliwo przyszłości.

A co z dodatkami? Tu sprawa wygląda inaczej. Wiele dodatków jest jak najbardziej uzasadnionych. W przypadku silników benzynowych najważniejsze są te, które związują i usuwają wodę z paliwa. Dobrze jest stosować te dodatki jeszcze przed wystąpieniem mrozów. Dzięki temu unikniemy problemów z uruchamianiem silnika w niskich temperaturach. Poza tym uchronimy elementy układu paliwowego przed korozją. Obecnie w nowoczesnych autach napędzanych silnikami konstruowanymi zgodnie z zasadami downsizingu często zasilanych wtryskiem bezpośrednim utrzymanie układu paliwowego w czystości może mieć bardzo duże znaczenie jeśli chcemy długo i bezawaryjnie eksploatować auto. I tu zastosowanie mają preparaty czyszczące. Wbrew pozorom najlepsze efekty możemy uzyskać stosując je w samochodach, które robią małe przebiegi i głównie na krótkich dystansach. Dlaczego? Benzyna nawet zamknięta w szczelnym opakowaniu zmienia swoje właściwości. Wytrącają się z niej związki mogące zalegać i zanieczyszczać układ paliwowy. Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu z wysiloną jednostką napędową możemy pokusić się o dolewanie dodatku podnoszącego liczbę oktanową. Nie obiecujmy sobie jednak zbyt wiele. Może silnik spali mniej paliwa ale na pewno nie odczujemy w codziennej eksploatacji przyrostu mocy.

Motointegrator

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • 000bryan (gość)
    • Tak to prawda - end artykułu - spala się mniej benzyny na 98-oktanowej niż na 95-oktanowej (jeśli producent w instrukcji wyraźnie zaznaczył, że można!) i nie odczuwa się wyższych osiągów, ale autor zapomniał o najważniejszym, mianowicie wyższa oktanowa benzyna nie powoduje osadzenie dużych ilości nagarów w tłokach zwłaszcza siarczanów i niestety wiele producentów aut z premedytacją w instrukcjach zalecają benzynę tylko 95-oktanową by znacznie szybciej "zabrudziły" tłoki, pierścienie itd. celem szybszego zużycia tych elementów i nie tylko, to taki perfidny zakamuflowany chwyt marketingowców na usługach producentów aut biorąc milionowe gaźe z tytułu "wylądowanych" aut w serwisach, oczywiście po okresie pogwarancyjnych bo na gwarancji śmiało można używać 98-oktanówki co mechanicy doskonale wiedzą i nie jeden mechanik z ASO wyleciał na zbity pysk z roboty za zdradzenie, że dany konkretny model auta, takim a takim silnikiem może na takim paliwie jeżdźić. Perfidności producentów nie brakuje!
    • nowy (gość)
    • znajomy mi ostatnio mówił i polecał dodatki do paliw z petrol energy czy ktos to testował? podobno po paru tabletach wrzucony na pusty bak następuje oczyszczenie silnika z nagarów co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa np w mieście, działa zarówno dla diesli i benzyny
    • Komentarz usunięty

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!