Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 33810 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Honda Civic. Plusy i minusy nowej generacji

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Honda Civic X 

Civic dotrzymuje kroku rywalom. Ma małe, ale mocne silniki oraz rozbudowane systemy służące bezpieczeństwu i rozrywce. Różni się od nich wyrazistą stylizacją i mocniejszym naciskiem na sportowe wrażenia. 

Fot. Michał Kij Do samochodów japońskich trzeba dojrzeć. Honda ma w Polsce grono wiernych fanów. Czy nowy Civic wzmocni czy przerzedzi ich szeregi?

Honda Civic X 

Civic dotrzymuje kroku rywalom. Ma małe, ale mocne silniki oraz rozbudowane systemy służące bezpieczeństwu i rozrywce. Różni się od nich wyrazistą stylizacją i mocniejszym naciskiem na sportowe wrażenia. 

Fot. Michał Kij To dziesiąta, „jubileuszowa” generacja Civica. Powstała na nowej platformie i jest „samochodem światowym”, występującym w jednakowej praktycznie postaci na wszystkich rynkach. Różnice dotyczą oferowanych lokalnie silników i wersji nadwozi. W Ameryce Północnej jesienią 2015 wszedł do sprzedaży 4-drzwiowy sedan, a wiosną 2016 roku 2-drzwiowe coupé, oba dostępne między innymi z 2-litrowym silnikiem VTEC, u nas nieobecnym. Pod koniec 2016 dołączył 5-drzwiowy hatchback, który teraz pojawił się w Europie. U polskich dilerów będzie w marcu 2017. Napędzają go nowe, benzynowe, turbodoładowane silniki 1,0 VTEC i 1,5 VTEC. Sedan z czworgiem drzwi będzie u nas w maju. Hatchback jest produkowany wyłączenie w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon i stąd wysyłany na cały świat.

Civic pojawił się w 1972 r. jako „Beetle killer”, mały samochód, który na chłonnym rynku amerykańskim miał przejąć choć część klientów Volkswagena „Garbusa”. W przeciwieństwie do niego miał zblokowany przedni napęd, silniki chłodzone cieczą i modnie stylizowane nadwozie w kilku wersjach. Civic przechodził różne koleje losu, ale od trzeciej generacji z lat 1983-87 poczynając, wyróżniał się zacięciem sportowym. Najnowszy model ma te same skłonności.

Stylizacja oddala go od typowego hatchbacka „bierz dzieci i w nogi”. Podkreśla długość i szerokość nadwozia. Civic wydaje się niski i rzeczywiście, jest nieco niższy od poprzednika i konkurentów. Wydłużono go za to o 15 cm, aby nie brakowało przestrzeni wewnątrz. Zbiornik paliwa przeniesiono spod przednich foteli w okolice tylnej osi. Nowy hatchback ma niżej położony środek ciężkości niż model dziewiątej generacji, a rozkład mas jest bardziej równomierny: na przód przypada 61%, gdy poprzednio było to 63%.

Redakcja poleca:

Volkswagen wstrzymuje produkcję popularnego auta
Kierowców czeka rewolucja na drogach?
Dziesiąta generacja Civica już w Polsce

Honda Civic X 

Civic dotrzymuje kroku rywalom. Ma małe, ale mocne silniki oraz rozbudowane systemy służące bezpieczeństwu i rozrywce. Różni się od nich wyrazistą stylizacją i mocniejszym naciskiem na sportowe wrażenia. 

Fot. Michał Kij Fotel kierowcy również jest niżej, co ma poprawiać „wyczucie” samochodu. Konstruktorzy położyli nacisk na dobre wrażenia z jazdy. Zapracowują na nie: sztywniejsza struktura nadwozia oraz nowe zawieszenie i układ kierowniczy. Ukoronowaniem tych dążeń będzie Type R, który ma wkrótce uzupełnić gamę. Sprzedawany już hatchback też ma się czym pochwalić. Przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona i wielowahaczowe tylne wyposażono w wybranych wersjach w amortyzatory o regulowanej sztywności. Zębatkowy układ kierowniczy w wersji przygotowanej dla Europy działa bardziej precyzyjnie. Ma zmienne przełożenie: w miarę, jak kierowca obraca kierownicą, kąt skrętu kół zwiększa się nieproporcjonalnie, a auto „zacieśnia” zakręt. W efekcie rzadko trzeba zdejmować ręce z podręcznikowego ułożenia „na dziewiątej i na trzeciej”. Ponadto rozdzielono przekładnię kierowniczą i mechanizm wspomagania: każdy z tych elementów ma „swój kawałek” zębatki (ang. Dual Pinion System). Rozwiązanie to obniża opory ruchu i ogranicza przenoszenie na kierownicę nieprzyjemnych wibracji pochodzących z nawierzchni drogi czy układu napędowego. Specjalnie z myślą o naszym kontynencie dopracowano system stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA).

W modelach z ręczną skrzynią biegów sprzęgło jest dość twarde, co można uznać za kolejny akcent sportowy. Silnik 1,5 l świetnie współgra z cechami Civica, wynikającymi z konstrukcji podwozia. W połączeniu z manualną skrzynią pozwala rozwijać 220 km/h i rozpędzać się do 100 km/h w ciągu 8,2 s (w wersji Sport).

3-cylindrowy silnik 1,0 nie gwarantuje tak dobrych osiągów, ale Honda nie musi się go wstydzić. Obie benzynowe jednostki z rodziny VTEC wykonano ze stopów lekkich, uzupełniając wytrzymałymi, żeliwnymi tulejami cylindrów. Mają bezpośredni wtrysk oraz po dwa wałki rozrządu (DOHC), zmienne fazy rozrządu (i-VTEC) i płynną zmianę czasu otwarcia zaworów (Dual-VTC). Lekkie i stosunkowo małe turbosprężarki z elektronicznie sterowanym zaworem upustowym i chłodnicą powietrza doładowującego mają niską bezwładność i zapewniają właściwe ciśnienie doładowania już przy stosunkowo małych obrotach silnika i niewielkim otwarciu przepustnicy. Przepustnica jest sterowana elektronicznie (ang. drive-by-wire), dzięki czemu działa szybciej i bardziej precyzyjnie.

Honda Civic X 

Civic dotrzymuje kroku rywalom. Ma małe, ale mocne silniki oraz rozbudowane systemy służące bezpieczeństwu i rozrywce. Różni się od nich wyrazistą stylizacją i mocniejszym naciskiem na sportowe wrażenia. 

Fot. Michał Kij

Honda Civic X

Civic dotrzymuje kroku rywalom. Ma małe, ale mocne silniki oraz rozbudowane systemy służące bezpieczeństwu i rozrywce. Różni się od nich wyrazistą stylizacją i mocniejszym naciskiem na sportowe wrażenia.

Fot. Michał Kij

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • nick (gość)

    Do minusów dodał bym jeszcze dwa: - niska jakość tworzyw we wnętrzu (są dobrze spasowane ale bardzo twarde) - żenujące wyposażenie podstawowej wersji (za 70 tys. zł nie mamy ani klimatyzacji, ani radia!) Żeby mieć ekran systemu multimedialengo trzeba wydać 90 tys. zł (z silnikiem 1.0). Potencjalny trzeci minus - słabe reflektory. W testach amerykańskiego IIHS bardzo słabo wypadły zarówno halogeny, jak i opcjonalne reflektory diodowe. "Spore spalanie 3-cylindrowego silnika". Spore czyli jakie bo w artykule nie ma o tym ani słowa.

  • Mick (gość)

    Niestety mój romans z nowymi civikami dobiegł końca. Za 100 tysięcy nie kupię czegoś, co kupiłem za 74 (trzy lata temu). Niestety nie jestem beneficjentem dobrej zmiany na wyższe ceny. Chyba Honda się przeliczy.

  • kastyliusz (gość)

    Honda - super autko. A o takiej z artykułu, to można sobie pomarzyć, naprawdę. Piękna linia, klasa sama w sobie, no po prostu cudo. Ja to w ogóle oscyluję między skrajnościami, bo lubuję się albo w takich bardzo nowych modelach, jak ten albo w bardzo starych. Mam już takie dwa stare autka odnowione w garażu. Skupuję za grosze dosłownie i dłubię sobie sam przy nich. Teraz poluję na Hondę Civic VI, no i tutaj znalazłem dobrze zachowane autko za jedyne 6.000 zł - https://samochody.io/

  • kaka84 (gość)

    Civic ma już w hatchbacku 4.5 metra. gdyby przyczepili mu znaczek accord to by każdy zachwycał się jaki tani a tak. Chce kupić Hondę IX między innymi dlatego, że ma silnik wolnossący. Gdyby to było 1.4t 140KM z bezpośrednim wtryskiem to bym się nie zdecydował. Szkoda że i na tym polu Honda nie zachowała odmienności względem europejskiej konkurencji. Może nie każdy chce mieć silnik 1.0 i wtedy poszedł by do mazdy albo właśnie do Hondy a tak według mnie straciła asa w rękawie i swoją niszę. Nie ma szans z globalnymi korporacjami: Vw Group, Renault Group PSA Group. Chciała by stać się drugą TOYOTĄ ale...

  • ffaarararar (gość)

    toyota w tym momencie to już tylko czysty marketing...

  • Stara baba (gość)

    Zero info jak to jeździ. Siedziałeś w nim chociaż?

  • civic ufo (gość)

    tylko cena nie taka powinno byc o ok 10 tys mniej

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Honda Civic zdjęcia

Honda Civic dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Honda Civic Cena

Części dla marki Honda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

469 zł

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.