Toyota Avensis 2.2 D-4D

Samochody / Testy

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 42301

Chcesz jeździć dieslem, wybierz najlepszy. Według opinii specjalistów do takich zalicza się silnik Toyoty produkowany w Polsce i montowany m.in. w Avensisie.

Jeżeli chcesz jeździć dieslem, wybierz najlepszy. Według opinii specjalistów do takich zalicza się silnik Toyoty produkowany w Polsce i montowany m.in. w Avensisie.

 

Wygląda na to, że Japończycy postawili na silniki wysokoprężne. Niedawno Honda zaskoczyła konkurentów świetnym dieslem 2,2 l/140 KM. Teraz Toyota produkuje „najczystszy” silnik wysokoprężny świata. Konstruktorzy silników nieoficjalnie mówią, że kariera diesli jest uzależniona od decyzji polityków, którzy ustalają normy toksyczności spalin. Mogą być one w przyszłości bardziej lub mniej łagodne dla diesli, co wpłynie na ich rozwój. W tej sytuacji działanie Toyoty wydaje się jak najbardziej racjonalne. Z tym większą przyjemnością Fot. Toyota: Atrakcyjność Toyoty Avensis wzrosła po wprowadzeniu nowoczesnych silników wysokoprężnych. Wygląda na to, że Japończycy stawiają na silnik diesla. podróżowaliśmy Avensis z nadwoziem sedan napędzaną dieslem 2,2 l o mocy 150 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Pozornie w najnowszym modelu Avensis poza silnikami niewiele się zmieniło, a jednak w aucie jest ciszej za sprawą większej ilości osłon dźwiękochłonnych. Zmieniono też charakterystykę pracy elementów tłumiących zawieszenia, co spowodowało lepsze własności jezdne. Avensis to pojazd o obszernym i wygodnym wnętrzu. Konstruktorzy oparli się modzie na udziwnienia. Tablica przyrządów ma więc klasyczny kształt, a wskaźniki są doskonale widoczne. Pozornie duża ilość przycisków na konsoli środkowej po bliższym poznaniu okazuje się bardziej funkcjonalna niż skomplikowane, elektroniczne menu obsługiwane joystikiem oferowane w autach konkurencji, np. Nissanie Primera. Bagażnik sedana ma pojemność 500 l i znajduje się w nim dojazdowe koło zapasowe.  

 

Fot. Toyota: Z pojemności 2,2 l uzyskano moc 150 KM – to zupełnie wystarczy do sprawnego rozpędzania auta. Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 2,2 l osiąga moc 150 KM. Ma on po 4 zawory w każdym cylindrze, doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii i zasilany układem common rail. Ten lekki silnik wyróżnia się niskim stopniem sprężania, co jest korzystne ze względu na jego trwałość i niewielkie zużycie paliwa. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6,5 l na 100 km, co biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać za dobry wynik. Z silnikiem współpracuje nowa, manualna skrzynia przekładniowa o 6 przełożeniach.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dzięki usztywnieniu zawieszenia Avensis bardzo pewnie pokonuje zakręty. Konstrukcja zawieszenia jest nowoczesna – z przody kolumny McPhersona, z tyłu – zawieszenie wielowahaczowe. Seryjnie montowany jest układ elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy Fot. Toyota: Wnętrze pojazdu wykonane jest solidnie z materiałów przyzwoitej jakości. ESP. Pojazd ma dobrą dynamikę, a podczas przyspieszania nie odczuwa się zwłoki zadziałania turbosprężarki, tzw. turbodziury. Zwraca uwagę znakomite wygłuszenie pojazdu, a poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest bardzo niski. Wielu pasażerów nawet nie zdaje sobie sprawy, że auto napędza silnik wysokoprężny. Skuteczny jest również układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 38,2 m.

 

Podsumowanie

 

Toyota Avensis z silnikiem diesla 2,2 l to udany pojazd dla osób przemierzających rocznie znaczną liczbę kilometrów. Tylko bowiem wtedy najszybciej zwróci się koszt zakupu auta, który wynosi 100 400 zł. Zresztą Avensisem bez zmęczenia podróżuje się także na długich dystansach. Cena Toyoty nie odbiega zbytnio od aut konkurencji, np. Hondy Accord 2,2 CTDi. Avensis jest przy tym dobrze wyposażony, m.in. w poduszki przednie, boczne, kurtyny powietrzne i poduszkę chroniącą kolana kierowcy oraz dwustrefową, automatyczną klimatyzację.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2231

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/3600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

310/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,3

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

7,4

Prędkość maksymalna (km/h):

210

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,2

Pojemność bagażnika (dm3):

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,9/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

463 x 179 x 148

Rozstaw osi (cm):

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

100 400

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Obszerna kabina pasażerska na przednich fotelach i tylnej kanapie.   

Silnik

*****

Wysoka kultura pracy, dobra elastyczność.

Poziom hałasu

*****

Niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Avensis jest nieco gorsza od drogi hamowania Opla Vectry 1,9 CDTI/150 KM.

Dynamika

****

Dobra dynamika, nieco lepsza od dynamiki Opla Vectry 1,9 CDTI/150 KM.   

Zużycie paliwa

****

Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6,5 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesne zawieszenie z wielowahaczową konstrukcją tylnej osi.  

Wyposażenie

*****

Bogate wyposażenie seryjne.  

 

Wyposażenie seryjne:

Toyota Avensis Sol

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS/ASR

S/S

System wspomagania nagłego hamowania

S

Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Lusterko wsteczne samościemniające

S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

Radio CD

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • murdock
    • no i po raz kolejny TOYOTA okazuje sie nie do pokonania.Jeszcze lepszy jest silnik D4D o mocy 177 KM i z momentem obr.400 Nm !!!Rewelacja.

Dodaj komentarz