Seat pod skrzydłami Volkswagena rozwija się w kilku kierunkach. Obok dość awangardowych Toledo i Altea produkowane są modele tradycyjne - Cordoba i Ibiza. Pod wpływem ekspansji małych sedanów spod znaku Dacii czy Chevroleta postanowiliśmy sprawdzić walory Cordoby.
W aktualnie produkowanej wersji Seat Cordoba jest obecny na rynku od 2002 r. W gamie Seata pełni on rolę w miarę taniego, rodzinnego sedana. Ibiza lansowana jest jako pojazd "sportowy" z nadwoziem 3-drzwiowym, choć wersja 5-drzwiowa jest także dostępna. W każdym razie Cordoba i Ibiza wykorzystują tę sama płytę podłogową, pochodzącą zresztą od Volkswagena. Jeździliśmy Cordobą napędzaną
benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM.
Cechy szczególne
Cordoba to interesujący samochód o kilku oryginalnych cechach. Bodaj najbardziej zaskakujące jest twarde zawieszenie - jednym się podoba, innym mniej, ale niemal każdy zwraca na nie uwagę. Również czerwone podświetlenie wskaźników stało się wizytówką Seatów. To niby drobiazg,
ale podczas długiej jazdy w nocy może denerwować. Za to tablica przyrządów jest czytelna. W wersji, którą jeździliśmy, przyciski do sterowania klimatyzacją umieszczono jednak zbyt nisko. Pojazd ma stosunkowo niewielki w stosunku do długości pojazdu rozstaw osi, co powoduje, że na tylnej kanapie brakuje miejsca na nogi. Po aucie o długości 428 cm można by się spodziewać bardziej przestronnego wnętrza. Za to bagażnik ma dużą objętość - 485 l i jest dość długi. Na szczęście można pochylić oparcie i dostać się do niego od strony kabiny pasażerskiej. Otwór, przez który wkłada się bagaże, jest dość wąski, co
utrudnia wkładanie dużych pakunków, lepiej spakować się w kilka mniejszych toreb. Zwraca uwagę przyzwoita jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza oraz wysoka jakość montażu. Również przednie fotele są wygodne.
Silnik
Z gamy silników optymalna wydała nam się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. To stary znajomy silnik montowany również w Skodzie Fabii czy VW Polo i debiutujący jeszcze w VW Golfie poprzedniej generacji. To tak zwana sprawdzona konstrukcja,
która charakteryzuje się niezłą elastycznością i dość cichą pracą. Zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 9 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Dynamika Corbory napędzanej silnikiem 1,4 l jest wystarczająca. Z powodu twardego zawieszenia komfort jazdy na naszych drogach nie jest zbyt wysoki. Za to własności jezdne pojazdu można uznać za całkiem przyzwoite, biorąc pod uwagę prostą konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z
tyłu belka skrętna. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie pojazdu nie ma tendencji do nadmiernego przechylania się. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu nie przewyższa granicy przyzwoitości, dlatego długa podróż nie jest męcząca. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,8 m, co można uznać za wartość dopuszczalną.
Podsumowanie
Seat Cordoba to przyzwoity rodzinny samochód, który z powodzeniem może konkurować z Chevroletem Aveo sedan czy Renault Thalią. Wydaje się, że Cordoba ze względu na koneksje z Volkswagenem w oczach nabywców jest bardziej atrakcyjna. Problemem Cordoby jest wysoka cena. Model z silnikiem 1,4 l/75 KM wyposażony w 2 poduszki powietrzne, układ ABS i wspomaganie kierownicy kosztuje 44 490 zł. Egzemplarze z roku produkcji 2005 wyprzedawane są o 7 tys. zł taniej i to jest dopiero atrakcyjna cena.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 126/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,6 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 176 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 485 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/8,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 428 x 170 x 144 |
Rozstaw osi (cm): | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 44 490 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Na tylnej kanapie ograniczona ilość miejsca na nogi. |
Silnik | *** | Tradycyjny silnik o dobrej elastyczności. |
Poziom hałasu | *** | We wnętrzu nie jest zbyt głośno. |
Hamulce | *** | Droga hamowania typowa dla aut tej klasy. |
Dynamika | *** | Dynamika zupełnie wystarczająca. |
Zużycie paliwa | *** | W mieście zużycie paliwa wynosi ok. 9 l na 100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Typowa konstrukcja popularnych aut. |
Wyposażenie podstawowe | *** | Minimalne wyposażenie podstawowe. |
Wyposażenie seryjne:
Seat Cordoba Reference
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Regulacja kąta ustawienia kolumny kierownicy | S |
Regulacja wysokości fotela kierowcy | S |
s - wyposażenie seryjne
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?