Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Auto z klimatyzacją. Jak zadbać o nie wiosną?

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Archiwum Dla użytkowników czterech kółek wiosna jest idealnym czasem przygotowań do nadchodzącej zmiany aury. Warto bowiem odpowiednio wcześniej zadbać o swoje auto, by nie dać się zaskoczyć wysokimi temperaturami.

Przygotowanie samochodu do nowego sezonu oznacza wymianę opon na letnie oraz wykonanie przeglądu, czyszczenia i ewentualnego serwisu układu klimatyzacji. O ile nikt już nie dyskutuje o potrzebie wymiany ogumienia, o tyle regularne dbanie o układ klimatyzacji nie jest już tak oczywiste.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Regularne dbanie o układ klimatyzacji to nie tylko komfort i bezpieczeństwo jazdy przy wysokich temperaturach, ale przede wszystkim dbanie o zdrowie. Na elementach układu rozwijają się chorobotwórcze bakterie, pleśnie i grzyby. - Przeważnie w serwisie pojawiamy się, gdy układ klimatyzacji nie działa, nie działa wystarczająco wydajnie lub gdy przy włączeniu chłodzenia pojawia się bardzo nieprzyjemny zapach pleśni i stęchlizny. Wszystkie wymienione wyżej objawy są dowodem na to, że w serwisie klimatyzacji zjawiliśmy się niestety zbyt późno - wyjaśnia Krzysztof Wyszyński, Würth Polska. Oznacza to, że moment, w którym układ klimatyzacji powinien zostać zdezynfekowany, a filtr kabinowy wymieniony, minął już jakiś czas temu. Dlatego bardzo ważne jest, aby te czynności wykonywać systematycznie. Taką procedurę należy przeprowadzać przynajmniej raz, a w przypadku samochodów poruszających się przede wszystkim w mieście, nawet dwa razy w roku. O częstsze czyszczenie klimatyzacji i wymianę filtra kabinowego powinny również dbać osoby, które mają alergie. Pleśń i grzyby bardzo mocno uczulają.

Redakcja poleca:

5 lat więzienia za jazdę bez prawa jazdy?
Fabryczna instalacja LPG. To trzeba wiedzieć
Punkty karne kierowcy sprawdzą w sieci

Przezorny zawsze ubezpieczony

- Kierowcy posiadający auto z klimatyzacją powinni pamiętać, by raz na 2-3 lata sprawdzić szczelność układu klimatyzacji oraz poziom czynnika chłodniczego. Jeżeli to konieczne, należy dokonać uzupełnienia/wymiany wspominanego czynnika wraz z odpowiednim olejem PAG. W tej chwili wszystkie te czynności są wykonywane przez zautomatyzowane stacje do diagnostyki i napełniania układu klimatyzacji - wyjaśnia Krzysztof Wyszyński. Niestety tego typu urządzenia nie są w stanie zasygnalizować małych nieszczelności, które nie powodują wystarczająco dużych zmian ciśnienia podczas wykonywanych testów. Żeby to sprawdzić, należy podczas „nabijania klimatyzacji” dodać czynnik fluorescencyjny. Wtedy wszystkie nieszczelności będzie można zobaczyć, gdyż po przejechaniu ok. 1000 km z włączoną klimatyzacją, będą one bardzo widoczne jako opalizujące plamy w świetle lampy ultrafioletowej. Wtedy można podjąć decyzję, czy należy wykonać stosowną naprawę, aby w krótkim czasie nie doszło do poważnej awarii, czy też jest to taka nieszczelność, z której naprawą można się jeszcze wstrzymać. Taki test wiąże się co prawda z powtórną wizytą w serwisie, natomiast zysk w postaci zaoszczędzonych pieniędzy oraz nerwów zdecydowanie rekompensuje zainwestowany czas.

Redakcja poleca: Mity o egzaminach na prawo jazdy Źródło: TVN Turo/x-news

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • argentos (gość)

    Zrobiłem w aso forda za 40 pln diagnostykę i dostałem do tego płyn do spryskiwaczy w gratisie, więc zdecydowanie opłacalna opcja.

  • jaki (gość)

    Filtr kabinowy co 30tys. , wymiana czynnika co 60tys. Nie ma co przesadzac, zebyscie ze soba chodzili do lekarza jak robicie przeglady autu...

  • Bart (gość)

    ja ostatnio robiłem właśnie przegląd klimy żeby wszystko chodziło jak należy a do tego generalnie za auto się solidniej wziąłem, pooglądałem trochę filmików i robiłem woskowanie, z k2 sobie twardy wosk proton kupiłem i efekt przeszedł w sumie moje oczekiwania, auto wizualnie bardzo dużo zyskało chociaż nie jest pierwszej młodości

  • ??? (gość)

    A u jakiego producenta samochodu autor znalazł informację, że trzeba układ sprawdzić barwnikiem UV?

  • Jerry (gość)

    Co ten pismak biadoli jak jest uklad szczelny i klima działa, żadnego czynnika sie nieuzupełnia bo nie ma potrzeby.

  • Andre (gość)

    Moje auto już jest przygotowane do wiosny. Wymieniłem filtry, dolałem płyny układ hamulcowy też sprawdzony. Nowe tomkety już założone bo uznałem, że zimowe opony już trzeba zdjąc a tu wiosny nie widać..

  • Paweł (gość)

    Moj brat ostatnio byl w at garage i za kompleksowy przeglad klimatyzacji zaplacil niezla cene. Chyba sam sie przejade bo troche z tym zwlekam.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości