Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat 500X & Tipo Hybrid. Pierwsza jazda, wrażenia, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Fiat Tipo miał opinię prostego i taniego samochodu, który niejako reanimował pojęcie tanich aut z segmentu C w różnych wariantach nadwozia. Początkowo tak było, ale zmiany rynkowe oraz ofertowe sprawiły, że teraz ten popularny model może kosztować nawet ponad 100 000 złotych. Sprawdziłem odmianę Cross z litrowym silnikiem o mocy 100 KM. Ile kosztuje, jak jeździ i jakie ma wyposażenie?Fot. Kamil Rogala
Fiat Tipo miał opinię prostego i taniego samochodu, który niejako reanimował pojęcie tanich aut z segmentu C w różnych wariantach nadwozia. Początkowo tak było, ale zmiany rynkowe oraz ofertowe sprawiły, że teraz ten popularny model może kosztować nawet ponad 100 000 złotych. Sprawdziłem odmianę Cross z litrowym silnikiem o mocy 100 KM. Ile kosztuje, jak jeździ i jakie ma wyposażenie?Fot. Kamil Rogala
Fiat Tipo miał opinię prostego i taniego samochodu, który niejako reanimował pojęcie tanich aut z segmentu C w różnych wariantach nadwozia. Początkowo tak było, ale zmiany rynkowe oraz ofertowe sprawiły, że teraz ten popularny model może kosztować nawet ponad 100 000 złotych. Sprawdziłem odmianę Cross z litrowym silnikiem o mocy 100 KM. Ile kosztuje, jak jeździ i jakie ma wyposażenie?

Fiat 500X & Tipo. Nadwozie/wnętrze

Fiat Tipo miał opinię prostego i taniego samochodu, który niejako reanimował pojęcie tanich aut z segmentu C w różnych wariantach nadwozia. Początkowo
Fiat Tipo miał opinię prostego i taniego samochodu, który niejako reanimował pojęcie tanich aut z segmentu C w różnych wariantach nadwozia. Początkowo tak było, ale zmiany rynkowe oraz ofertowe sprawiły, że teraz ten popularny model może kosztować nawet ponad 100 000 złotych. Sprawdziłem odmianę Cross z litrowym silnikiem o mocy 100 KM. Ile kosztuje, jak jeździ i jakie ma wyposażenie?
Fot. Kamil Rogala

Każdy doskonale zna Fiata Tipo i 500X, a w odmianie RED oba auta prezentują się naprawdę świetnie i muszę przyznać, że łatka samochodu budżetowego, szczególnie w odniesieniu do Tipo, przestała mieć znaczenie. Chodzi oczywiście nie tylko o cenę, która dość śmiało przekracza graniczę 100 000 złotych, ale i ciekawy wygląd. Naturalnie jakość materiałów się nie zmieniła i wciąż nie jest imponująca, ale w tym segmencie i na tym poziomie nie jest to radykalną wadą. Fiat Tipo w odmianie RED to ciekawa alternatywa dla tych, którzy mimo priorytetu związanego z praktycznym nadwoziem (zarówno w kombi, jak i hatchback), chcą się wyróżnić na ulicy.

Fiat 500X jest po prostu ładny i mimo słusznego stażu na rynku, nadal cieszy oko. Model ten w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki,
Fiat 500X jest po prostu ładny i mimo słusznego stażu na rynku, nadal cieszy oko. Model ten w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki, ale podwyższone zawieszenie, liczne dodatki dodające mu terenowego pazura (szczególnie w odmianach Cross), jak również odmiany usportowione (Sport) czy eleganckie (RED lub Yacht Club Capri) – to wszystko sprawia, że to zupełnie inne, odrębne auto w ofercie i może celować zarówno w grupę miłośników tradycyjnej 500-tki, jak również zupełnie nową klientelę.
Fot. Kamil Rogala

Podobnie jest z Fiatem 500X, który jest po prostu ładny i mimo słusznego stażu na rynku, nadal cieszy oko. Model ten w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki, ale podwyższone zawieszenie, liczne dodatki dodające mu terenowego pazura (szczególnie w odmianach Cross), jak również odmiany usportowione (Sport) czy eleganckie (RED lub Yacht Club Capri) – to wszystko sprawia, że to zupełnie inne, odrębne auto w ofercie i może celować zarówno w grupę miłośników tradycyjnej 500-tki, jak również zupełnie nową klientelę.

Fiat 500X & Tipo. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Nowością w ofercie Fiata 500X i Tipo jest hybrydowy zespół napędowy oraz 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa. W przypadku Tipo, to dość odważne połączenie, które oczywiście podnosi cenę, ale fantastycznie pasuje do tego auta nadając mu nie tylko niezłej dynamiki, ale również oferując wysoki komfort podróży i niskie spalanie.

Fiat 500X jest po prostu ładny i mimo słusznego stażu na rynku, nadal cieszy oko. Model ten w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki,
Fiat 500X jest po prostu ładny i mimo słusznego stażu na rynku, nadal cieszy oko. Model ten w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki, ale podwyższone zawieszenie, liczne dodatki dodające mu terenowego pazura (szczególnie w odmianach Cross), jak również odmiany usportowione (Sport) czy eleganckie (RED lub Yacht Club Capri) – to wszystko sprawia, że to zupełnie inne, odrębne auto w ofercie i może celować zarówno w grupę miłośników tradycyjnej 500-tki, jak również zupełnie nową klientelę.
Fot. Kamil Rogala

Sercem układu hybrydowego obu modeli jest silnik 1.5 z serii FireFly Turbo nowej generacji. To czterocylindrowa turbodoładowana jednostka generująca moc 130 KM i moment obrotowy 240 Nm, która współpracuje z 48-woltową instalacją na bazie silnika elektrycznego o mocy 15 kW. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. W teorii, praca silnika FireFly jest wspomagana przez silnik elektryczny BSG, który zapewnia cichy, w 100% elektryczny rozruch, oraz przez silnik elektryczny poprawiający wydajność i dynamikę pojazdu, umożliwiając również jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym. Jak to wygląda w praktyce?

 

Oczywiście to ten sam układ, co w nowej Alfie Romeo Tonale (jeździłem mocniejszą odmianą 160-konną, ale w ofercie jest również taka sama jak w Fiatach wersja 130-konna) i muszę przyznać, że również tutaj spisuje się nienagannie. Zaskakuje przede wszystkim płynność pracy oraz jej kultura. Silnik spalinowy pracuje cicho, płynnie, a układ hybrydowy bardzo sprawnie żongluje trybem pracy i praktycznie niezauważalnie uruchamia oraz wyłącza silnik 1.5 FireFly Turbo w zależności od potrzeb. Podobnie jak w 160-konnej odmianie tego układy w Tonale, tak samo tutaj system dąży do maksymalnie częstego podróżowania w trybie elektrycznym, w czym pomaga bateria trakcyjna o pojemności 0,8 kWh.

Zdaniem producenta, jest to pierwsza hybryda w gamie Fiata, która wykorzystuje silnik elektryczny, odłączając całkowicie silnik benzynowy, który może pozostać nieaktywny nawet przez 47% czasu w cyklu WLTP. Biorąc pod uwagę jazdę jedynie w cyklu miejskim, wartość ta wzrasta do 62%. W rezultacie, nowa 48-woltowa hybryda to silnik benzynowy, który w cyklu miejskim (WLTP) zużywa mniej paliwa niż diesel. Czy tak jest w praktyce? Mieliśmy do przejechania zaledwie 20-kilometrowy odcinek testowy i nie było czasu na dokładne pomiary, ale faktycznie, snując się po mieście i delikatnie traktując pedał gazu, silnik spalinowy uruchamiał się zaskakująco rzadko.

Pod względem osiągów, oba modele są również najbardziej efektywne w gamie, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund (Tipo) i 9,4 sekundy (500X). Całkiem nieźle, jak na 130-konne silniki hybrydowe. Producent zaznacza, że silnik elektryczny dostarcza moment obrotowy praktycznie natychmiastowo, wspomagając silnik spalinowy przy ponownym rozruchu i optymalizując jego osiągi, łagodzi efekt „turbolag". Przy gwałtownym przyspieszaniu skrzynia potrzebuje chwili na zastanowienie, ale potem pozwala na dość płynne i miarowe przyspieszanie.

Fiat 500X & Tipo. Ceny i wyposażenie

Fiat 500X & Tipo HybridFot. Kamil Rogala
Fiat 500X & Tipo Hybrid
Fot. Kamil Rogala

Jak prezentują się ceny obu nowości? Nie jest tajemnicą, że układ hybrydowy w połączeniu z 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem nie będzie tani. Fiat 500X z napędem hybrydowym w najtańszej wersji Cross kosztuje 112 700 zł. Za wersję Dolcevita z otwieranym dachem również w wersji Cross trzeba zapłacić 124 500 zł. Z kolei wersja hybrydowa modelu Tipo City Cross w odmianie hatchback to wydatek 106 900 zł, a w wersji kombi 117 100 zł. W nadwoziu kombi dostępna jest też tańsza wersja City Life za 112 600 zł.

Fiat 500X & Tipo. Podsumowanie

Jazda nowymi odmianami hybrydowymi 500X i Tipo jest przyjemna, komfortowa, dynamiczna i oszczędna. Czy to ciekawa alternatywa dla silnika wysokoprężnego, który zniknął z oferty? Tak, zdecydowanie, bowiem oszczędności i komfort pracy w mieście jest naprawdę nieporównywalny, a współpraca z 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem zaskakująco sprawna. Oczywiście pozostaje kwestia ceny, która w przypadku budżetowego niegdyś Tipo może dobić – z dodatkami – do 120 000 złotych, a to już poważna kwota.

Porównanie Fiata 500X do wybranych konkurentów:

 

Fiat 500X 1.5 Hybrid 130 KM (AT7)

Hyundai Kona 1.6 GDI 141 KM (AT6)

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet 129 KM (AT6)

Cena (zł, brutto)

od 112 700

od 110 500

od 110 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4269/1796

4205/1800

4300/1785

Wysokość (mm)

1603

1565

1585

Rozstaw osi (mm)

2570

2600

2600

Pojemność bagażnika (l)

350/1000

374/1156

430/b.d.

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1330

1376

1240

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

38

47

Rodzaj paliwa

benzyna (MHEV)

benzyna (HEV)

benzyna (mHEV)

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

141

129

Moment obrotowy (Nm)

240

170 (silnik elektryczny)

235

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

11

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

194

161

195

Spalanie (l/100km)

5,7 (WLTP)

4,9 (WLTP)

5,7 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

129

112

129

Porównanie Fiata Tipo do wybranych konkurentów:

 

Fiat Tipo Cross 1.5 Hybrid 130 KM (AT7)

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 125 KM (AT7)

Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 106 900

od 116 500

od 107 650

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4386/1802

4382/1848

4360/1800

Wysokość (mm)

1556

1452

1525

Rozstaw osi (mm)

2638

2700

2670

Pojemność bagażnika (l)

440/b.d.

392/1354

380/1250

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1350

1312

1278

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

52

50

Rodzaj paliwa

benzyna (MHEV)

benzyna (mHEV)

benzyna

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

125

130

Moment obrotowy (Nm)

240

170

230

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9

10,2

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

200

195

200

Spalanie (l/100km)

5,2 (WLTP)

5,4 (WLTP)

5,8 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

117

122

130

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty