Drgania występujące w układzie kierowniczym powodowane są różnymi czynnikami. Te na przykład pochodzące od kół,
wywołane ich niewyrównoważeniem lub nierównomiernością kształtu(zwichrowana tarcza jednego lub obu kół kierowanych), powtarzają się z częstotliwością zależną od prędkości jazdy. Drgania odczuwalne na kole kierownicy mogą być również rezultatem nadmiernych luzów na połączeniach układu kierowniczego, osłabienia lub poluzowania zamocowania elementów sprężystych przedniego zawieszenia albo niejednakowego ciśnienia w oponach kół przednich. Z innych możliwych przyczyn pojawiania się drgań na kołach kierowanych, wyczuwalnych również na kierownicy, należy wymienić nieprawidłowe, niecentryczne zamocowanie koła na piaście, częściowo lub całkowicie niesprawne amortyzatory, odkształcone wahacze, nieprawidłową zbieżność.
Mimo wielu różnych przyczyn, pierwszą czynnością, którą należy wykonać po stwierdzeniu drgań przednich kół, jest dokładne sprawdzenie wyważenia wszystkich kół. Dopiero po upewnieniu się, że z kołami jest wszystko w porządku, można rozpocząć poszukiwanie winnych w innych zespołach.
Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem są drgania kierownicy występujące podczas hamowania. Potrafią one być tak silne, że w skrajnych przypadkach mogą wyrwać kierownicę z dłoni. W ogromnej większości przypadków odpowiadają za to zwichrowane tarcze hamulcowe. Należy je wymienić. W przypadku, gdy bicie tarcz nie jest zbyt duże można spróbować przywrócić im właściwy kształt przez toczenie. Służą do tego specjalne urządzenia wykonujące tę obróbkę na zamocowanej tarczy na piaście koła. Oczywiście po zabiegu toczenia musi być zachowana minimalna dopuszczalna grubość tarczy.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?