Na jakie firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy i dlaczego

Karol Biela
Niskie odszkodowania, nieprawidłowości przy szkodach całkowitych i zwrocie kosztów za wynajem samochodu zastępczego – głównie na to skarżą się kierowcy do Rzecznika Ubezpieczonych. Na jaką pomoc z jego strony można liczyć i jak wypadają poszczególne firmy?
Kolizja drogowa
Kolizja drogowa

Każdy, kto uzna, że został pokrzywdzony przez firmę ubezpieczeniową może zgłosić się do Rzecznika Ubezpieczonych (RU). Kierowca może liczyć na bezpłatne porady w zakresie stosowanego prawa ubezpieczeniowego. Ma też możliwość skorzystania z Sądu Polubownego działającego przy RU. Rzecznik kieruje też wnioski do Sądu Najwyższego, aby ten wypowiedział się w kwestiach praktyk stosowanych przez ubezpieczycieli. Może powiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o umieszczaniu przez zakłady ubezpieczeń niedozwolonych zapisów w umowach.

– To po naszych zapytaniach Sąd Najwyższy potwierdził, że co do zasady - z pewnymi wyjątkami - osobie prywatnej przysługuje auto zastępcze, wyjaśnił jakiego rodzaju części powinny być użyte do naprawy uszkodzonego pojazdu, a także wyraźnie uznał, że dokonywanie potrąceń amortyzacyjnych przez ubezpieczycieli jest sprzeczne z przepisami prawa – wyjaśnia Aleksander Daszewski, radca prawny z Biura Rzecznika Ubezpieczonych.  Największa liczba skarg w odniesieniu do ubezpieczeń komunikacyjnych dotyczy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych tzw. OC komunikacyjnego. Staramy się rozwiązywać występujące problemy kierując m.in. zapytania do Sądu Najwyższego – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny, koordynator w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych.

– To po naszych zapytaniach Sąd Najwyższy potwierdził, że co do zasady - z pewnymi wyjątkami - osobie prywatnej przysługuje auto zastępcze, wyjaśnił jakiego rodzaju części powinny być użyte do naprawy uszkodzonego pojazdu, a także wyraźnie uznał, że dokonywanie tzw. potrąceń amortyzacyjnych przez ubezpieczycieli jest sprzeczne z przepisami prawa – wyjaśnia Aleksander Daszewski. 

Ubezpieczenie OC właścicieli pojazdów - najwięcej skarg na te polisy

Najwięcej skarg odnosi się do ubezpieczeń komunikacyjnych, przede wszystkim polis OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W ubiegłym roku do rzecznika wpłynęło ponad 8,5 tys. skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych. Aż 6900 kierowców prosiło o interwencję w sprawie polis OC.

Najczęściej skarżyli się na nieuprawnione kwalifikowanie szkody jako całkowitej. Wskazywali, że ubezpieczyciele zaniżają wartość samochodu przed szkodą i zawyżają wartość wraku, co wpływa na obniżenie odszkodowania. Kierowcy zgłaszali też problemy z uzyskaniem pełnej rekompensaty za wynajem samochodu zastępczego czy naprawą auta z wykorzystaniem oryginalnych części. Posiadacze polis autocasco najczęściej skarżyli się na zbyt niskie odszkodowania i nieuzasadnioną odmowę wypłaty pieniędzy. 

Duża firma ubezpieczeniowa, dużo skarg - ale są wyjątki

Rzecznik Ubezpieczonych co roku publikuje raporty, w których informuje m.in. o liczbie skarg na poszczególne firmy i ich udziale w rynku. Dopiero takie dane pozwalają w miarę obiektywnie ocenić towarzystwa ubezpieczeniowe. Bazujemy na danych za 2013 r., bo to najświeższe, z tych którymi dysponuje Biuro RU i w których wyodrębniono ubezpieczenia komunikacyjne.

Za przykład niech posłuży PZU – lider rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, w którym ma 31 proc. udziału. W ubiegłym roku na tę firmę złożono 1951 skarg. Dla porównania na MTU, które ma 2,6 proc. udziału w rynku, złożono 571 skarg. Dane o liczbie skarg na poszczególne firmy i ich udziale w rynku podajemy w tabeli poniżej.

Kliknij, aby powiększyć:
Skargi na ubezpieczycieli - infografika

Tak wygląda ta tabela, gdy decyduje liczba skarg na 1 proc. udziału w rynku:

Polisy OC dla klientów indywidualnych - częstsze skargi do Rzecznika Ubezpieczonych

Przedstawiciele firm ubezpieczeniowych się tłumaczą.

- Udział w rynku liczony jest przychodami ze składek. Ten sam przychód można uzyskać w różny sposób.

Na przykład milion złotych firma A może uzyskać od tysiąca klientów, którzy kupili polisy OC po tysiąc złotych. Natomiast firma B uzyska taki sam przychód od pięćdziesięciu firm, które ubezpieczyły swoje samochody majątek za pojedynczą składkę, wynoszącą w każdym przypadku dwadzieścia tysięcy złotych - wyjaśnia Marek Baran, PR manager z firmy Link 4. - Jeśli dziesięć procent klientów w obu firmach będzie niezadowolonych, to dla firmy A mamy sto skarg. W przypadku firmy B będzie ich tylko pięć. Wobec tego taki sposób prezentacji skarg jest niekorzystny dla firm, które obsługują wyłącznie klientów indywidualnych, zwłaszcza w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych generujących większość skarg. Link4 właśnie taką firmą.

Z kolei Michał Modzelewski, dyrektor Biura Likwidacji Szkód i Świadczeń UNIQA, podaje, że w 2013 roku do UNIQA TU S.A. zostało zgłoszonych ponad 70 tysięcy szkód z polis OC i AC.

- Na tym tle szkody, o których mowa w sprawozdaniu Rzecznika Ubezpieczonych stanowią niecałe cztery promile szkód zlikwidowanych w UNIQA TU S.A. W zgłaszanych przez Rzecznika Ubezpieczonych interwencjach dominują skargi dotyczące szkód likwidowanych z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Zakres roszczeń w szkodach komunikacyjnych, których może dochodzić poszkodowany, jest bardzo szeroki. Niejednokrotnie ich złożony charakter – wątpliwości poszkodowanych i konieczność ich wyjaśnienia mogą skutować skargami do Rzecznika Ubezpieczonych - podkreśla Modzelewski.

Jak uzyskać pomoc Rzecznika Ubezpieczonych?

W Biurze Rzecznika Ubezpieczonych codziennie dyżurują eksperci, udzielających porad w zakresie ubezpieczeń. Można dzwonić na numer 22 333 73 28, od poniedziałku do piątku między 8:00 a 18:00. Można też wysłać pytanie pocztą elektroniczną na adres [email protected]. Na odpowiedź można jednak czekać nawet trzy tygodnie.

Aby rzecznik mógł podjąć interwencję w naszej sprawie, trzeba złożyć skargę na piśmie. Należy ją wysłać na adres: Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa. W piśmie należy podać swoje dane osobowe, przedstawić sprawę wraz z kserokopiami ważnych dokumentów oraz wskazać argumenty, na podstawie których rzecznik powinien odnieść się do problemu.

Karol Biela 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty