Volkswagen Eos - pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Drewnopodobne dodatki odróżniają wnętrze Eosa od klasycznego Golfa.
Fot. Tomasz Szmandra: Drewnopodobne dodatki odróżniają wnętrze Eosa od klasycznego Golfa.
Na Wybrzeżu odbyła się polska premiera Eosa – najnowszego cabrio-coupé Volkswagena. Jeździliśmy tym autem.

Volkswagen Eos ma być nie tylko atrakcyjnym kabrioletem na gorące, pogodne lato. Niemiecki koncern zapowiada, że nabywcy tego auta będą z niego zadowoleni także w pozostałe dni roku.
 

Fot. Tomasz Szmandra: Przód Eosa przypomina inne modele niemieckiej marki.
Fot. Tomasz Szmandra: Przód Eosa przypomina inne modele niemieckiej marki.

 

Volkswagen rekomenduje model Eos jako "365-Days-a-Year Cabriolet", czyli całoroczny kabriolet, który sprawdzi się latem i zimą. Zgrabne cabrio-coupé powstało na płycie podłogowej Golfa, ale bardziej przypomina większego Passata. Chromowana osłona chłodnicy w formie tarczy herbowej i

Fot. Tomasz Szmandra: Jednym przyciskiem w zaledwie 25 sekund możemy schować dach.
Fot. Tomasz Szmandra: Jednym przyciskiem w zaledwie 25 sekund możemy schować dach.

duże reflektory nawiązują właśnie do tego modelu. Na krawędziach boki maski lekko unoszą się do góry i tworzą wyraźnie podkreślone partie błotników i nadkoli. Podobnie  "muskularna" jest tylna część Eosa. Tutaj tylne błotniki wysunięte są ponad przechodzące przez cały bok zagłębienie. Dolna krawędź pokrywy bagażnika (ze znaczkiem VW) dochodzi poniżej błotników i nawiązuje nieco do Passata, a nawet Phaetona.

Wewnątrz jest już więcej elementów z Golfa. Pochodzi z niego płyta podłogowa, paleta silników i estetyka kabiny - deska rozdzielcza, kierownica, fotele i konsola środkowa.

 

Silnik

 

Na polskim rynku Eos oferowany jest w czterech wersjach silnikowych. Trzy z nich są benzynowe, z sześciobiegowymi skrzyniami - 1,6 l/115 KM, 2,0 l/150 KM i 2,0 l Turbo/200 KM, oraz diesel 2,0 l/ 140 KM. Nieco później ma się znaleźć w ofercie 250-konna jednostka 3,2 l V6 ze skrzynią DSG.

Podczas jazd testowych otrzymaliśmy do dyspozycji egzemplarz z 200-konnym silnikiem, który okazał się wręcz idealny do tego modelu. Eos został znakomicie wyciszony -

Fot. Tomasz Szmandra: Specjalna osłona chroni bagaż przed elementami składanego dachu.
Fot. Tomasz Szmandra: Specjalna osłona chroni bagaż przed elementami składanego dachu.

mimo "sportowego" brzmienia wydechu, wewnątrz nawet przy otwartym dachu prawie nie było go słychać.

 

Wrażenia z jazdy

 

Kierownica obszyta czarną skórą świetnie leży w dłoniach, ale przednie fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane. W zamian jako opcję Volkswagen oferuje elektryczną regulację foteli aż w 12 zakresach!

W prezentowanej wersji silnikowej auto przyspiesza do 100

Fot. Tomasz Szmandra: Drewnopodobne dodatki odróżniają wnętrze Eosa od klasycznego Golfa.
Fot. Tomasz Szmandra: Drewnopodobne dodatki odróżniają wnętrze Eosa od klasycznego Golfa.

km/h w niespełna 8 sekund, ale pozytywne emocje gasi wskaźnik paliwa - podczas dynamicznej jazdy komputer nieustannie wskazywał zużycie ok. 15 l benzyny na 100 km.

Szybkie zmiany przełożeń 6-biegowej skrzyni, znanej z Golfa, pozwalają na żwawe manewry na jezdni. A sportowo zestrojone zawieszenie pozwala na stabilną jazdę, nawet z wyłączonym ESP.

Naciśnięcie małego guzika na tunelu wystarczy, aby przesunąć szklany panel dachu, który pełni rolę klasycznego "szyberdachu". Jeżeli to nam nie wystarcza, to dużym przyciskiem w 25 sekund składamy dach do bagażnika.

Fot. Tomasz Szmandra: Zamiast składać cały dach można otworzyć „szyberdach”.
Fot. Tomasz Szmandra: Zamiast składać cały dach można otworzyć „szyberdach”.

Niestety, mimo dostępnej za dopłatą osłony przeciwwiatrowej (tzw. windschottu), powyżej 100 km/h wiatr bardzo mocno daje się we znaki pasażerom Eosa i wtedy lepiej zwolnić, albo zamknąć dach. 

Jak na kabrioleta Volkswagen oferuje dość pojemny bagażnik - 380 l i 205 l z rozłożonym dachem. Praktyczna pokrywa osłania bagaż przed elementami składanego dachu - póki nie zostanie zatrzaśnięta, mechanizm będzie unieruchomiony. Podobnie, gdy staniemy za blisko innego auta czy ściany - sensory w zderzaku wyłączą mechanizm, zapobiegając uszkodzeniom.

 

Podsumowanie

 

Za najtańszego Eosa z silnikiem 1,6 l trzeba zapłacić 99 190 zł, ale w zamian otrzymamy rasowy kabriolet, którym z powodzeniem można przejeździć cały rok. Eleganckie nadwozie, komfortowe wnętrze oraz mocny i dynamiczny silnik, czynią go atrakcyjną propozycją także dla tych, którzy dotąd nie rozważali zakupu samochodu z otwieranym dachem.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1598

1984

1984

1968

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

115/6000

150/6000

200/5100

140/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

155/4000

200/3500

280/1800

320/1800

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

11,9

9,8

7,8

10,4

Prędkość maksymalna (km/h)

192

209

232

205

Zużycie paliwa średnie (l/100 km)

7,6

8,5

8,3

6,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

440 x 179 x 143

Pojemność bagażnika (l)

380/205 *

* z rozłożonym dachem

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty