SKF mechanikom

Redakcja

Producenci i dystrybutorzy części zamiennych przypominają kierowcom i mechanikom o konieczności wykonania przeglądu technicznego pojazdu. Firma SKF przygotowała kilka praktycznych rad dla mechaników samochodowych, o których wiedzieć powinni także kierowcy.

Uwaga na zużyte oprawy kolumny i odboje
SKF mechanikom

Gdy patrzymy po kolei na elementy, różnica pomiędzy nowymi i zużytymi montowanymi od góry silentblockami i odbojami jest bardzo widoczna. Jednakże, wielu mechaników nie uważa, by trzeba je było wymieniać razem z kolumnami. To błąd, albowiem może to przysporzyć kierowcy różnych problemów, takich jak nadmierny hałas we wnętrzu samochodu oraz trudności z prowadzeniem pojazdu. Dlatego należy zmieniać wszystkie elementy zawieszenia po obu stronach.

SKF mechanikom

Amortyzatory

Przyczyną odrzucenia 30 procent reklamacji dotyczących niesprawnych amortyzatorów były zużyte lub uszkodzone odboje i osłony przeciwkurzowe. Tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonej niedawno przez wiodącego producenta amortyzatorów. Oferowanie w zestawach opraw kolumny i elementów ochronnych (odbój i osłona przeciwkurzowa) jest więc korzystne dla samochodu i jego właściciela. Bezpieczeństwo i komfort można zoptymalizować, a warsztat pozyska klientów, którzy nie będą do niego wracali z powodu reklamacji. O naprawach tych układów można wiele dowiedzieć się z "Przewodnika mechanika po zaawansowanych układach zawieszenia".

 

Wskazówki dotyczące HBU 3
SKF mechanikom

W trakcie produkcji nasmarowanych i uszczelnionych na cały okres użytkowania łożysk HBU3 (łożyska z dwoma kołnierzami, jednym do mocowania koła i tarczy hamulcowej, a drugim do mocowania zespołu do zawieszenia) do łożyska wprowadzany jest smar. Jednakże smar czasami zbryla się i nie spełnia swojego zadania, (oddzielanie powierzchni łożyska, eliminowanie zużycia, redukcja tarcia oraz chronienie łożyska przed korozja i zewnętrznymi zanieczyszczeniami). Aby smar mógł jak najlepiej spełniać swoje funkcje, musi być rozprowadzony po elementach tocznych wewnątrz łożyska. Uzyskuje się to dzięki dwóm obracającym się wobec siebie pierścieniom. Oznacza to obracanie się obydwu kołnierzy, jednego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, a drugiego w kierunku przeciwnym.

 

Ryzyko pęknięcia paska typu Multi-V
W Renault Clio wyprodukowanych pomiędzy 06/2001 a 06/2002, istnieje zwiększone ryzyko pęknięcia paska typu multi-V. Pęknięcie paska multi-V w tych konkretnych modelach może spowodować poważne uszkodzenie alternatora i sprężarki klimatyzacji (jeśli samochód jest w nią wyposażony). Zaleca się dokładne sprawdzenie paska i ostatecznie jego wymianę, łącznie z elementami napędu osprzętu. Zestawy SKF do tego służące to: VKMA 36052 do samochodów bez klimatyzacji, VKMA 36050 do samochodów z klimatyzacją

SKF mechanikom

Śruba wału korbowego

Aby wymienić układ rozrządu w silnikach 1.6 D/TD, 1.9 D/TD i 1.9 TDI VAG, należy zdemontować koło wału korbowego (patrz rysunek), który jest mocowany za pomocą śruby M12 47 mm. Ten wał rozrządu po zamontowaniu delikatnie się rozciąga. W ten sposób zapewnia jeszcze bardziej równomierne obciążenie czołowe i może lepiej znosić moment obrotowy. Ponowne założenie śruby doprowadzi do jeszcze większego jego rozciągnięcia, co zwiększy ryzyko pęknięcia śruby. Śruba ta znajduje się w następujących zestawach: SKF VKMA/S 01010, VKMA 01011, VKMA 01012, VKMA 01013 i VKMA 01014.

SKF mechanikom

Wymieniaj amortyzator wałka rozrządu

Renault zaleca wymianę amortyzatora wałka rozrządu (zaznaczonego na czerwono) przy wymianie elementów paska rozrządu. Amortyzator wykonany jest ze wzmocnionej gumy, co ma kluczowe znaczenie dla minimalizowania wibracji wałka rozrządu, które w przeciwnym razie doprowadziłyby do przedwczesnego zużycia paska i silnika. Amortyzator znajduje się w zestawach VKMA 06117 i VKMA 06137 firmy SKF. Opisywany amortyzator wałka rozrządu stosowany jest w silnikach serii F9Q 1,9 dti z przykładowymi kodami - 717,731,744,780,782 (informacje o wszystkich modelach, do których pasują zestawy znajdują się w katalogu SKF)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty