Oleje silnikowe – jak dobierać

Porady / Eksploatacja

Autor: Andrzej Glajzer

Liczba odwiedzin: 387084

Wlanie niewłaściwego oleju silnikowego może skończyć się poważną awarią jednostki napędowej. Aby uniknąć wysokich kosztów naprawy, warto odpowiednio dobrać olej.

Pierwszą i jedyną zasadą postępowania powinno być zastosowanie się do zaleceń producenta silnika. Nowoczesne jednostki napędowe są mechanizmami wykonywanymi przy użyciu najnowszych technologii i ich konstrukcja pod względem parametrów ściśle odpowiada Fot. Maciej Pobocha przeznaczeniu. W związku z tym współczesny olej silnikowy stanowi element konstrukcyjny silnika i dlatego musi być spójny ze wszystkimi jego elementami zarówno pod względem wytrzymałości mechanicznej, chemicznej jak również termicznej.

CZYTAJ TAKŻE

Kiedy wymienić olej?

Pamiętaj o oleju w skrzyni

W większości stosowanymi obecnie olejami są oleje syntetyczne zapewniające znacznie lepszą ochronę ruchomych elementów silnika i jego chłodzenie niż oleje mineralne. Mają też większe zdolności rozczepiania tworzących się w wyniku procesu spalania cząstek stałych, które łatwiej wychwytywane są przez układy filtrujące.

Najważniejszą i najbardziej korzystną cechą w porównaniu z olejami mineralnymi jest niska lepkość olejów syntetycznych pozwalająca na precyzyjne pokrycie olejem powierzchniami narażonych na tarcie w każdym niemal zakresie temperatur, a zwłaszcza w niskich temperaturach kiedy każdy olej silnikowy gęstnieje.

Fot. Maciej Pobocha

Nie można mieszać oleju syntetycznego z mineralnym, a jeśli- to z półsyntetycznym.

Nie należy również stosować olejów syntetycznych do silników starszych aut z dużym przebiegiem kilometrów eksploatowanych dotąd na oleju mineralnym. Wlany olej syntetyczny może w tym przypadku wyrządzić sporo szkód, ponieważ zawarte w nim komponenty myjące i czyszczące rozpuszczą nagromadzone zanieczyszczenia i nagary, które zanieczyszczą elementy silnika. Poza tym większość uszczelnień starszych silników wykonywana była z gumy o składzie nie dostosowanym do współpracy ze związkami zawartymi w oleju syntetycznym. Stąd spore prawdopodobieństwo wycieków oleju.

Na koniec warto też kierować się zasadą żeby stosować oleje znanych i uznanych producentów mimo, że ich cena zakupu może być wyższa od innych.

Wieloletnie doświadczenie zawsze procentuje jakością produktu, od której w przypadku oleju silnikowego zależy eksploatacja i żywotność silnika naszego samochodu.

Według przyjętych norm SAE lepkość oleju oznaczają liczby od 0 do 60, przy czym 6-stopniowa skala „W” (zima) od 0W do 25W określa, przy jakiej temperaturze lepkość zmienia się na tyle, że olej gęstnieje do takiego stanu, kiedy uruchomienie silnika staje się niemożliwe.

W praktyce przedstawia się to się to następująco:

- dla klasy lepkości 0W, temperatura ta wynosi - 30°C do - 35°C,

- 5W - 25 do - 30°C,

- 10W - 20 do - 25°C,

- 15W - 15°C do - 20°C,

- 20W - 10°C do - 15°C,

- 25W - od -10°C do 0°C.

Drugi człon skali (skala 5 stopniowa, 20, 30, 40, 50 i 60) określa „wytrzymałość oleju”, czyli zachowania wszystkich właściwości w zakresie wysokich temperatur, czyli 100°C i 150°C.

Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, gdzie często oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Oleje oznaczane jako 15W i wyżej są z reguły olejami mineralnymi.

CZYTAJ TAKŻE

Olej do silników na gaz

Sprawdź olej przed podróżą

Wszystkie te oznaczenia znajdziemy na opakowaniu każdego oleju silnikowego, ale ich analiza nie daje odpowiedzi na pytanie – czy oleje można mieszać, a jeśli tak to które?

Z pewnością nic złego nie stanie się silnikowi, jeśli zachowując te same parametry jakościowe i klasę lepkości zmienimy markę- czyli producenta. Po przejechaniu znaczącej ilości kilometrów można też zastosować olej o nieco wyższej klasie lepkości, czyli bardziej gęsty. Uszczelni on lepiej silnik poprawiając nieco jego kondycję, mimo że należy mieć świadomość, że nie naprawi zużytego silnika.

Przykładowe ceny olejów silnikowych

Rodzaj oleju

silnikowego/marka

Typ oleju

Zakup w sieci

supermarketów

np. Selgros zł/litr

Zakup na stacjach

benzynowych PKN

Orlen zł/litr

Olej mineralny

Castrol

Platinium

Mobil

Shell

15W/40 Magnatec

15W/40 Classic

15W/40 SuperM

15W50 High Milage

27,44

18,99

18,00

23,77

36,99

17,99

31,99

nie sprzedawany

Olej półsyntetyczny

Castrol

Platinium

Mobil

Shell

10W/40 Magnatec

10W/40

10W/40 SuperS

10W/40 Racing

33,90

21,34

24,88

53,67

21,99

42,99

44,99

nie sprzedawany

Olej syntetyczny

Castrol

Platinium

Mobil

Shell

5W/30 Edge

5W40

OW/40 SuperSyn

5W/40 Helix Ultra

56,00

24,02

43,66

43,30

59,99

59,99 (OW/40)

59,99

nie sprzedawany

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • lordofchaos
    • a ja mam pytanko bo oszczedny ze mnie gosc v sobote vidzialem Castrol 10W-40 4l+1l za 102zl to chyba okej cena ale... ja mam jescze albo 4 miesiace albo 4000km do vymiany i... NIE MOGLEM ZNALEZC TERMINU VAZNOSCI chyba ze to co bylo nadrukovane, ale to by znaczylo ze juz od lipca 2007 nadaje sie on TYLKO do utylizacji a moze to byla data produkcji NIE MAM POJECIA jak ktos sie zna niech napisze bo te promocja to chyba mozna o kant D..Py potluc
    • dario200
    • To słaba ta promocja,mój kumpel kupił taki olej za 60 zł. w promocji i w dodatku nie przeterminowany.
    • arturrof31
    • Obecne auto jest drugim z kolei do którego wlewam Castrol Magnatek 10W-40. Do kolegi lordofchaos'a- jeśli to Magnateka znalazłeś za 102zyle 4L+1L, to brać z uśmiechem( jesli nie przeterminowany). Bo to co pisze dario200 to...za 60zł to "piatkę" z czarnych oliwek może kupić żonie do sałatek i smażenia kotletów albo selektol do smarowania łańcucha w pile motorowej. Pięć litrów Magnateka kosztuje około 170zł(cena minimalna)
    • inic
    • Ciekawostka. TVN Turbo ogladali ?Redaktorzy dolali specyfiku do oleju o nazwie c....,pojezdzili samochodem kilkaset km,wylali zupelnie olej z Hondy i ....kilkaset km zupelnie bez oleju !!!Dodam ze nic sie nie stalo i po rozkreceniu silnika panewki mialy niewielkie slady zuzycia.
    • darry dooman
    • Ceramizer to sie zwie... ceramizer.pl
    • Wioleta
    • To znaczy,że nie olej miał tu wpływ na trwałość panewek ale materiał z jakiego zostały wykonane,tak?A co do olejów to czy taki przeterminowany może spowodować zatrucie silnika?W supermarketach częste były przypadki(i pewnie nadal ciężko im odstąpić od tych praktyk)"odświeżania" daty przydatności produktu do spożycia,a co dopiero olejów niekonsumpcyjnych.
    • DreamCar
    • Moge pochwalic sie odkryciem jakiego dokonalem podczas złej pracy silnika... to było prawdopodobnie przez ten olej z TESCO
    • DreamCar
    • nie wiem, moze zeczywiscie byl przterminowany... zauwarzylem po czasie, ze silnik mi strasznie muli, głośno chodzi a "olej się pali"!! Moj znajomy polecił mi hil.pl i taki dodatek do oleju silnikowego. Pewnie cos podobnego do tych polskich ceramizerów, ale zdecydowalem sie na ten bo po pierwsze jest tańszy, po drugie został sprawdzony przez kolege a po trzecie firma która to produkuje (kleen-flo) istnieje prawie 70 lat więc ma spore doświadczenie w tej branży. Podobno w kanadzie to spory koncern typu nasz polski Orlen.
    • Edyta
    • Olej wlasciwie sie nie psuje ale poniewaz jakas data jest wymagana uwaza sie ze co najmniej 2 lata od produckcji, Volkswagen uwaza ze 3 lata od produckcji ma najlepsze wlasciwosci. Uzwajcie selektora oleju na Castrol.com zeby wybrac wlasciwy olej. Pozdro
    • miron
    • Tutaj ceramizer poprawil wlasciwosci materialow tracych - okolo 10 krotnie, przy minimalnych sladowych ilosciach oleju, to wlasnie skutkowalo tym iz samochod nie odczul jazdy bez smarowania. Sam stosuje i wiem ze to dziala rewelacyjnie pozdrawiam miron
    • miron
    • tak 3 lata to jest dobry okres przydatnosci. swoja droga to te z hiperow sa naprawde watpliwej jakosci tak jak te kupowane z beczki. np z niemieckiej linii castrola olej z banderolami w niemieckich pojemnikach 4l sa, przynajmniej wydaja sie oryginalne a nie jak polskie 5l gdzies tam pomazane flamastrem w hiperach. pozdrawiam miron
    • miron
    • sorki niemieckie sa 5l a polskie 4l
    • miron
    • to byla data produkcji, termin przydatnosci ma do 3 lat, ale ten rozlewany w polsce moze miec najwyzej rok, proponuje sie rozejrzec na jakichs aukcjach i miec ten olej za mniejsze pieniadze i zdecydowanie lepszej jakosci pozdrawiam miron
    • miron
    • mowisz o oleju castrol magnatec 10w40?
    • miron
    • tak masz racje jak sie dolozy marze posrednikow, zaplacimy za taki olej okolo 90 pln za 5l zakupiony na aukcjach. zreszta takie koncerny trzymaja zawyzone ceny tak na pograniczu praktyk monopolistycznych. pozdrawiam miron
    • Max
    • Od dłuższego czasu kupuję z Allegro olej silnikowy Castrol Magnetic 10W/40 w op.5-cio litrowych za 100,-zł razem z wysyłką.Wychodzi więc 20,-zł/litr,czyli niedrogo. Dla pewności dodaję do niego 1 litr Castrolu 5W/40 i mam spokój.Nawet gdyby olej w pojemniku 5l. miał zaniżoną jakość,dodatek pełnego syntetyku to wyrówna.
    • gryzli133
    • kupiłem niedawno passat 1.9 tdi 110KM do którego najprawdopodobniej był lany Mobil1 nie pamiętam dokładnie kodu, ale był to 5W jakiś, podobno jeden z lepszych syntetyków. Czy ktoś wie może ile takiego oleju trzeba wlać do mojego samochodu i gdzie ewentualnie można go najtaniej kupić, albo polecić jakiś o podobnych właściwościach w korzystniejszej cenie?
    • miron
    • Witam, nie podales rocznika lub kodu silnika np. 2000 i wyzej 96kw ma pojemnosc miski 3.6 litra oleju a 1996- 1999 81kw ma juz 3.8 litra oleju ale 5w40 bedzie optymalna klasa oleju, dobor producenta zalezy od ciebie. jak np kupisz banke 5l to bedziesz jeszcze spokojnie mial na dolewki pozdrawiam miron
    • SoterBur
    • Stary praktyk i inzynier Prevet Maintenance- jakim jestem a moje samochody w wiekszosci przejezdzaja setki tys mil= dowadza,iz KAZDY OLEJ - byle byl swiezy i odpowiedniej gestosci=lepkosci ( "W"- w/g SAE)i nieprzeterminowany =czyli nie rozlozony ponownie na czynniki I-sze/jest dobrey! I nie ma znaczenia czy to "mineralny"- jak tu cymbalki medza- czy "sintetic"- co jest tylko sposobem uzyskiwania tego wielokroc drozszego oleju z TYCH SAMYCH SKLADNIKOW MINERALNYCH! bO OBYDWA RODZAJE MAJA TEN SAM SKLAD TYLKO METODA OTRZYMYWANIA INNA!
    • SoterBur
    • sTUDIUJAC W usa "Obsluge maszyn fabrycznych" waznym przedmiotem byl:Oleje i plyny techniczne!Tutaj dowiedzialem sie wszystkiego co powinien wiedziec zajmujacy sie obsluga maszyn osobnik!Takze zasady olejenia zarowno skrzyn b. jak i silnikow!generalna zasada,jest SWIEZY OLEJ PRZEDE WSZYSTKIM! kazdy doswiadczony kierowiec wie,iz ten sam pojazd spzred paru lat - mial w instrukcji obslugi napisane by wymieniac olej co max 3 K miles obecnie powiadaja ze ten sam na tym samym oleju ma miec wymieniany 5x pozniej?he!he! na szczescie nie w USA ale Pokomusze becwalki pewnie w to wierza -co widac
    • SoterBur
    • ten autor =A.Glazjer..?? to taki sam magister= spejo jak nasz forumciowy tow jAdas!he!he! coz cymbalstwo to zarazliwa rzecz zwlaszcza w kazdej komunie! A wy frajerzy - mlodzi wlasciciele i zindoktrynawa brac kierowcow- uzywajcie swego mozdzku ( if any) i nie wierzcie cwaniaczkom i durniom medialnym!Bo to albo durnie jak wspomniani albo cwaniaki,ktorzy biora kase za dezinformacje ( tu od firm petrochemicznych!)czy w temacie opony od tamtych itp.zaw3sze zastanawiaj sie:'KOMU NA TYM ZALEZY BYMkupowal syntetic,zimowki,VW itp tricki- pice,quatro itd!
    • SoterBur
    • NIE MOGLEM ZNALEZC TERMINU VAZNOSCI chyba ze to co bylo nadrukovane, ale to by znaczylo ze juz od =SBur=====> he!he! kazdy olej nawet syntetyczny- stojacy na polce ( w sloncu) rozpada sie na czynniki skladowe w ciagu paru m-cy - wiec tylko swiezy tegorocznie rozlany jest w pelni- tym za co placisz!
    • SoterBur
    • Generalna zasada exploatacyjna polega na tym,by olej w silniku byl zawsze swiezy-czysty .I wana jest lepkosc oleju czyli amer Weight w/h SAE.Chodzi o to by nie jezdzic zima oeljem zbyt gestym- gdyz zanim sie silnik rozgrzeje i pompa olejowa poda wszedzie - chodzi na sucho!Zalezy wiec od sposobu exploatacji silnika!jesli jezdzi codziennie- wystarczy jakikolwiek olej - byle tej samej klasy lepkosci ( dolna wartosc (5-10 itp).jesli stoi tygodniami..?Lepiej stosowac dobry olej -ktory zostawia film na czesciach tracych!
    • ube
    • Zawsze nalezy lac olej o dobrych parametrach, im bardziej wysilony silnik tym lepszy musi byc olej. Zgodze sie ze termin wymiany przede wszystkim ale jakosc tez sie liczy, od tego zalezy ile setek tys. km. zrobisz bez remontu.
    • Jarecki
    • Kiedyś w gazecie AUTO-MOTO był artykuł,którego autor napisał,że w samochodach innych niż używanych w sporcie gdzie występuje skrajne "wyżyłowanie" silnika,nie ma potrzeby stosować innego oleum niż mineralne a zalecanie syntetyku to chwyt reklamowy i taka moda,a raczej wciskanie marketingowego kitu.Czyli autor artykułu potwierdził to co napisał Pan Kolega Burus,o przepraszam P.SoterBur,bo jest to cała prawda o syntetykach,ja również wolę wymienić oleum dwa razy częściej i lać dobry minerał,aniżeli kupować sobie złudzenia o nazwie "full syntetic" (pół syntetyk-ewentualnie mogę zrozumieć).
    • wojas1
    • moze mi ktos doradzi.mam citroena saxo 1,1- 96rocznik,przebieg 142tys.jaki olej najlepiej wlac.i co to jest ceramizer i z czym to sie je.
    • wipeer
    • ja tam kupiłem keidyś olej orlenu mineralny(ze względu na spory przebieg) do golfa II 1.6 TDI i to był mój najwiekszy bład bo po 5 minutach chodzenia silnika zaczeóło tak walić i stukać że musiałem wymienić wszytkie "szklanki" cena 280zł. po zamontowaniu nowych coś mnie podkusiło że przecież to nie może być wina oleju przeciez to w koncu jest jakaś firma no a 60zł drogą nie chodzi... i tym sposobem zainwestowałem kolejne 280zł w nowy komplet "szklanek"... tak to jest jak się chce zaoszczedzić... teraz nie leje nic innego jak LOTOS semi-syn za70zł i nie narzekam.
    • eltomas102
    • powiedzcie mi bo niewiem jaki mam wlac olej do passata 1/8 b/5
    • wipeer
    • lotos semisyn jest dobry a przy tym nie za drogi do wszystkiego już do 5 samochodu to laliśmy:golfa(diesel),astry(benz.),bmw(benz.),toyoty(diesel),mazda6(diesel) i nie ma sie do czego przczepić.
    • DreamCar
    • Ceramizer to dodatek do oleju silnikowego;) Najprościej mówiąc tworzy powłokę ceramiczną która wypełnia ubytki, poza tym ma wiele właściwości które wpływają dobroczynnie na pracę silnika. Jest produktem polskim, jest również odpowiednikiem kanadyjskiego cudeńka firmy Kleen-flo które jest produkowane od ponad 60 lat:D Takie cudeńko sam stosowałem i się przekonałem, polskiego jeszcze nie próbowałem.
    • Jarecki
    • Może Ceramizery działają ale z tego co piszecie zawierają cząstki stałe a więc pamiętajcie o tym,że mogą zapychać filtry olejowe,jeżeli silnik jest OK to lepiej sobie dać spokój,a jeżeli silnik jest zużyty to najpierw bardziej gęsty olej a w późniejszej perspektywie remont silnika lub zmiana samochodu. Co do oleum marki Lotos proponuję zajżeć na fora internetowe-raczej więcej opini negatywnych.Osobiście leję Mobil ale kupowany za zachodnią granicą (w Polsce często zdarzają się podróby i stąd niektórzy twierdzą,że nie ma różnicy między Mobilem a np. Lotosem, a różnica jest i nie chodzi o cenę).
    • bartai
    • ja z takim pytankiem; mam pajero z 88r 2,6 benzyna. poprzedni wlasciciel ok roku temu wymienial olej ale nie pamieta jaki wlal , ale zapisal sobie ze dal za niego 200 zl(mysle ze to syntetyk jak w takiej cenie)niedawno okazalo sie ze musze uzupelnic olej i nie wiem jaki wlac.mysle o wymianie calego starego oleju, ale mineral czy syntetyk jaka lepkosc samochod troche robi w terenie (raczej lekkim)
    • DreamCar
    • Proponuję dodać półsyntetyk, zaufany mechanik powiedział mi, że nie ma tak naprawdę znaczenia przy wymianie oleju. Zalecam przed wymianą zastosować specjalistyczny płyn czyszczący silnik, sprawdź linka Od admina: Link usunięty za niezgodność z regulaminem. pozdro Edytowany przez moderatora
    • Dany1
    • Witam! chetnie przeczytalem poszukiwania dobrego oleju, ale co to jest dobry? dla jednego silnika moze byc wysmienity a dla innego gilotyna. Jezeli moglbym podac rade, to poszukac w instrukcji parametry oleju i tym sie kierowac! i nie kupywac gorszego od tych parametrow ale mozna kupic o 2 albo 3 skale lepszy ale tez nie ostatni krzyk techniki, szczegolnie jak sie ma pojazd troche starszy, albo budowany przed rokiem 2000. Firma jest rownierz wazna, orlen jest taki sobie, a castrol jest rozlewany, castrol nie posiada produkcji olejow(!).
    • Dany1
    • Silniki po roku 2000 sa bardzo "podkrecone" dlatego potrzeba tutaj juz specyficznych oleji! i tego przestrzegac bo nie wytrzyma 3000000 a 150000 km. jezeli ktos chce isc na pewnego kupuje starsze auta i tam moze lac, ale nie koniecznie najtanszej wody mineralnej (bo to wtedy nic innego). Czestosc wymiany, mozna sie spokojnie trzymac sie instrukcji. Jezeli sie chce zainwestowac, to mozna kupic olej 0w, wtedy nawet silnik mniej pali i zaopszczedzi sie kase. Inna forma dobrej inwestycji jest wymiana oleju w skrzyni begow ;) o tym zapominamy (!). synt/miner. Roznica jest! niech ktos wleje
    • Dany1
    • do Porsze zwykly mineral, bedzie mial drogi eksperyment z motorem jak ducatti tez mozna sprawdzic) aha, nie place za wymiane silnika :) Olej ma pewne funkcje, m.in. wyciagania i zatrzymywania brudu po spalaniu, pracy silnika itd. nie tylko chlodzenie. Pytanie jest jak to jest mozliwe ze ma byc w czasie i po spelnieniu tej funkcji czysty? I do kolegi zza oceanu, wiekszosci potwierdzilem wypowiedzi, ale nie porownywujmy silniki amerkynskich aut z europejskimi czy japonskimi. W USA silniki musze inny wysilek (albo jego brak) wytrzymac jak w EU. pozdrawiam!!
    • oldstan
    • Kleen - flo... Jeżeli to dodatek do oleju - to nie ceramizer. Pytanie:za każdą wymianą oleju - stosować?
    • Maja
    • ja się przekonałam do oleju mobil i jakos sie tego trzymam, nigdy nie miałam prolemów. Pozmianie samochodu polecił mi go mój mechanik i od tej pory używam tylko jego i jestem zadowolona. Co do staosowania jakiś domieszek to z tego co wiem to tzreba dolewać przy każdej zmianie.
    • danielszkot1
    • mam pytanko? posiadam vw golfa 4 rok 2002 i mam przejechane 92000km.Do tej pory wlewany byl olej 0w40 syntetyk,nie mam zadnych wyciekow itp.ale w zwiazku z tymi kilometrami nie wiem czy byloby lepiej zmienic olej na 5w40.Proszeo porade.dzieki
    • bask
    • Przeczytałem wyżej że do silników starszych lepiej lać olej mineralny, jeżdżę Toyotą Cariną E z 1996 r silnik benzynowy, 205 tys km, nie wiem jaki olej stosował poprzedni właściciel przed dwoma laty, w warsztacie doradzili mi półsyntetyk i taki Mobila zalałem, ale mam wyciek. Właśnie jestem przed kolejną zmianą oleju i po tej lekturze zastanawiam się czy nie zmienić na mineralny. I jaki olej do skrzyni. Będę wdzięczny za podpowiedź i doświadczenia.
    • Maja
    • oj chyba dolewanie do syntetyka mineralnego, nie jest najlepszym pomysłem, ja bym została przy syntetyku bądź półsyntetyku, który troszkę uszczelnia a co do firmy, każdy ma pewnie jakieś swoje preferencje, aj już sowje wcześniej ujawniłam.
    • krzysiek1111
    • Witam mam problem nie gaśnie kontrolka oleju po rozruchu silnika trzeba dodać gazu i wszystko ok. Ciśnienie ok. sprawdzałem w serwisie opel vectra 2.0 16v olej magnatek 10w40
    • Komentarz usunięty
    • oldstan
    • Do swojego "emeryta"MK2 benz.leję 10W-40 SL/CI- 4 prod.xado z dodatkiem "revitalizanta"jaki ma certyfikat VW.Przebieg:268kkm.i dalej jak młody dyrda...
    • oldstan
    • @Dream Car Kanadole od 60 lat produkują ceramizer...trzeba mieć tupet lub niewiedzę aby takie głupoty pisać.Chyba że jest to krypto...Bardzo proszę o udokumentowaną informację naukowo-techniczną w przedmiocie powłok tribosorbcyjnych.Myślę że kolega posiada - 60 lat produkcji...
    • oldstan
    • @SoterBur Na twoim miejscu nie przyznawałbym się do posiadania dyplomu inżyniera-nawet usa.Wstyd przynosisz tej profesji.Twoja wiedza skończyła się 30 lat temu. Normy SAE/USA są zastarzałe i dlatego w UE opracowano pod potrzeby dzisiejszych konstrukcji - znacznie bardziej wymagające czym te"super"amerykańskie. Jeszcze jedno - głupota nie ma legitymacji partyjnej czy wyznaniowej - to TWOJA choroba.Zdrowia życzę...
    • ademik
    • http://oleje.blog.onet.pl/
    • TAD1
    • [quote=]mam pytanko? posiadam vw golfa 4 rok 2002 i mam przejechane 92000km.Do tej pory wlewany byl olej 0w40 syntetyk,nie mam zadnych wyciekow itp.ale w zwiazku z tymi kilometrami nie wiem czy byloby lepiej zmienic olej na 5w40.Proszeo porade.dzieki[/quote] Jeśli kolega mieszka na Syberii to lać ten 0/40 . A jak w Polsce to radzę 10/40 .
    • adek1984
    • mam pytanie zmienilem olej na mineralny i silnik zaczyna mi go brac pomozcie mi na jaki olej mam zmienic zeby uszczelnic ten silnik jest to benzyniak 1.5 czy moge zmienic na polsyntetyk
    • adek1984
    • czy moge zmieszac te 2 oleje jak najlepiej mam zabezpieczyc moj silnik
    • adek1984
    • plis pomocy
    • TAD1
    • A po co te kombinacje ? - Wlać normalny syntetyk "Castrol" - 10/40 Magnatec i jeździć 15 tys.km. do następnej wymiany . - A 'wycieki' w Twoim przypadku nie mają nic wspólnego ze zmianą oleju. Należy sprecyzować owe wycieki , bo właściwie to nie wiadomo gdzie ten olej ucieka. 'Ucieka' Tobie w silniku , czy cieknie po silniku ?
    • TAD1
    • Muszę też rozczarować p. Glajzera co do jego teori o olejach . - Otóż kiedyś był taki sobie Selektol , który lałem do swojej nowej Łady i jeździłem od wymiany do wymiany.Trochę było osadu , to normalne. Później zaczęły pojawiać się oleje zachodnie. I lałem Castrol 3 ,Castrol 5 na końcu wlewałem "Magnatec" . I tak tą Ładą przejechałem 400 tys.km. na coraz to lepszych olejach . I nadal od wymiany do wymiany . Nic nie ubywa (cieknie). Silnik sprawuje się niezawodnie! -Jedno co zauważyłem , iż po Castrolu nie ma żadnego nalotu na klawiaturze , czyściutko . A więc ta Pana teoria nie zawsze sprawdza
    • adek1984
    • ten olej spalany jest z paliwem bo silnik jest w 100 procentach suchy czemu tak sie dzieje.czy syntetyk moge zmieszac z moim mineralnym?kupilem go wpromocji jakis wynalazek i spala mi go z benzyna jak w dawnych dwusuwach.co teraz najlepiej zrobic?????plis pomocy
    • adek1984
    • mam pytanko jak odpalam swoje autko to przez jakies5 sekund kopci jak diabli czy to jest zwiazane ze silnik jest zuzyty i pobiera olej plis pomozcie
    • oldstan
    • adek 1984 Benzyniak...Najbardziej prawdopodobne to uszczelniacze zaworów.Opieram to o twoją uwagę że po odpaleniu kopci - oznacza to że olej spływa po trzonkach zaworów do kolektora ssącego.W trakcie pracy jest cały czas podciśnienie w kolektorze.Miałem podobne - do 5 ltr na 10kkm.Wymieniłem i dzisiaj jest ok.0,2ltr...
    • TAD1
    • Tak będzie najprawdopodobniej . Jeśli będzie ściągana głowica , przy okazji przeczyścić przylgnie gniazd zaworowych ! Simeringi na trzonki zakładać tylko oryginalne(!). Można od innych aut , oby wymiary były te same. Żadnych podróbek. - Może być i tak ; - jak jest duży przebieg a poprzedni właściciel nie dbał o filtr powietrza . To może być duże zużycie cylindrów i pierścieni . Będzie dymił ale zarazem będą problemy z uru...ianiem zimnego silnika na mrozie. Ale zacząć należy od wymiany simeringów.
    • TAD1
    • Jak ktoś ma 'wycieki'(?) , to niech wsypie garść drobnych trocin od stolarza. Wszystko uszczelnią i zlikwidują 'ubytki'...
    • durius
    • Witam.A może jest mi ktoś w stanie wytłumaczyć gdzie moge dostać silnik marki "Mopar".Widze zdziwienie na Waszych twarzach.A tak.Mój samochód powinien na takim jeżdzić.Nie wiem gdzie go szukać.Jak nie znajde,zmienie olej na inny.
    • durius
    • Przepraszam.Chodziło mi o olej marki "Mopar" , a nie o silnik.Pomyłka.
    • przemek26
    • witam mam pytanie bo od kilku wymian jeżdżę na oleju Castrol magnatek półsyntetyk kupiłem kiedyś większą ilość ale dzisiaj się dowiedziałem że do diesla jest specjalny odlej castrol. Jeżdżę Peugotem HDI czy to może zaszkodzić jeżeli to nie jest specjalny olej do diesla. Proszę poradę
    • itmore
    • jeśli chodzi o dobór olejów, polecam http://www.adnf.pl/
    • Miszkurka2000
    • Ja do Forda Fiesty 95 leje najtańszy (47zł. za 5 litrów) olej AVIA CF choć niby powinienem lać CG. Auto śmiga bez problemów. http://www.silesia-oil.com.pl/grafiki/oleje_silnikowe_tn.jpg
    • Miszkurka2000
    • Zapomniałem dodac że olej nie był juz wymieniany chyba z 5 lat tak jak filtr - brak czasu i checi. Samochód nie jest wart fortuny więć go nie oszczędzam. Dolewam tylko ubytki. Ostatnio teść który wczesniej nim jeździł miał problem z Renault Megane i wsiadł do Fiesty. Następnego dnia opowiadał zdziwiony co sie z tym samochodem stało ze stał sie taki żwawy. Czyżby olej???
    • gucwiński
    • W sosnowieckim ASO Opla wlali mi do oleju mineralnego - olej syntetyczny - efekt wiadomo - miły pan poinformował mnie ze to nie ma znaczenia :) polecam ASO SOSNOWIEC
    • Miszkurka2000
    • Może ta moja Fiesta jest jakas inna ale naprawde nie ma problemów.
    • markozpomorza
    • jeśli ktoś ufa marce Valvoline (ja ufam) to można dobrać w ten sposób: http://www.e.motofakty.pl/artykul/pamietaj_o_kontroli_i_wymianie_oleju.html#komentarze a jak już się dobierze to można odszukać warsztat firmowy w okolicy: http://www.maxlifeservicecenter.com/Polski
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • slawek1743
    • Witam. Nie wiem jaki mam kupić olej do swojego samochodu? Posiadam Nissana Almere 1,4 16V. 1997r. Od czasu zakupu nie wymieniałem oleju a nie wiem kiedy poprzedni właściciel wymieniał? A ja nim też już trochę zrobiłem kilometrów. Zapewne powinienem już wymienić drugi raz ;-) Z góry dziękuje za odpowiedz. Pozdrawiam ;-)
    • michael1
    • Ja polecam oleje syntetyczne, np Mobil 1 lub Castrol. Wbrew pozorom wybór oleju to dosyć ważna sprawa, bowiem chronią one silnik przed nadmierną eksploatacją, zmniejszają zużycie paliwa a w polskich warunkach przydaje się, gdy w grę wchodzą ekstremalne temperatury. Ja zawsze zaopatruje się "na zapas" przez internet, co by nie dźwigać niepotrzebnie:) Spory wybór jest na iParts.pl - http://www.iparts.pl/oleje-i-plyny/. Mają przystępne ceny i szybki czas realizacji.
    • grupa54
    • jest tyle dobrych marek olejowych ile gustów - a żeby określić które są lepsze lub gorsze trzeba trochę poczytać w normach i klasyfikacjach jakościowych (np. VW 505,01 dla pompowtrysków czy oleje do aut z filtrem DPF) no i odpowiednio dobrać - w końcu nawet nie każdy 5w30 jest równe innemu 5w30 tego samego producenta
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • heniek (gość)
    • Prośba jaki olej wlać do Megany,silnik benzyna gaz
    • Komentarz usunięty
    • jrd (gość)
    • A ja sie chcialem dowiedziec czy mozna laczyc polsyntetyk z syntetykiem , ale widze ze co inne forum to inne rozwiazanie :)
    • Sliski (gość)
    • Witam mam pytanie odnoście oleju jeżeli teraz mam olej 5W50 a po założeniu gazu do samochodu mechanik zalecił mi wymiane oleju na gęstrzy to na jaki najlepiej zmienić bo nie za bardzo wiem jaki oznacznik oznacza gęstość oleju prosze o odpowiedz.
    • dominik (gość)
    • moze ktos z panstwa mi doradzi, jezdze od roku autem daihatsu gran mowe 1.5 silnik z 98 roku ma 197 tysiecy przebiegu , silik jest :suchy: dobrze pracuje. jednak silnik bierze olej wlalem na zime orlen platinium syntetic...... jaki olej powinienem uzywac ?????? pozdrawiam.
    • jaro1 (gość)
    • witam posiadam audi 1.8 benz, gaz 1995r chce dolac olej do stanu bo troszke go ubyło ale niewiem jaki jest wlany a wymienic chce olej filtry tak pod koniec kwietnia co moge dolac zeby niezaszkodzic jednostce napendowej prosze o porade dzieki panowie
    • jaro1 (gość)
    • wlałem 10w 40 zapytałem mechanika i luzik smigam
    • www.olejeismary.blogspot.com (gość)
    • silnik suchy a bierze? a jak wygląda spód korka od wlewu oleju i czy dym z rury wydechowej nie jest podejrzanie siwy/niebieskawy?? jak tak to moze być problem z uszczelką pod głowicą - pozdrawiam
    • wojtek (gość)
    • witam mam audi 2007r.2.0tdi po przejechaniu kilkunastu,kilkudziesieciu km.wyswietla sie komunikat "MINI OLEJ"choć na bagnecie jest max olej byl zmieniany jezdzi na Castrolu 5w30 czasem wystarczy otwo.i zamknąc maske i jest OK lub wyrunąc bagnet
    • dominik (gość)
    • uszczelka powinna byc dobra auto jezdzi idealnie , nie muli itd .... moze ten olej zaczelo brac ze starosci poprostu , 200 tys to chyba bardzo duzo .....
    • Antek (gość)
    • witam - mam renault trafik 2,5 dCi i miałem zalany olej elf 5w 40 po przejechanych paru tysiącach kilometrów zapaliła się kontrolka świec żarowych i serwisu, mechanik stwierdził, że należy przejść na olej 0W 30. O co w tym chodzi?
    • olejak (gość)
    • Porządne oleje? Tylko Millers Oils. Nie rozlewane w Polsce, prawdziwe pełne syntetyki oparte na PAO i estrach. Wolę zapłacić 30 zł więcej za porządny olej, niż później wydać 3 razy tyle na dolewki.
    • michal (gość)
    • Mogę polecić na 110% olej Mobil 0w40! Może i nie jest najtańszy ale absolutnie się sprawdza. W sensie ze wszystko pracuje jak powinno. Zawsze na czas zmieniany olej i serwisowanie samochodu (w moim przypadku samochodów) Warte jest tego ze zawsze wsztstko bedzie ok. Posiadam tez fiata 126p FL i do niego to zwykły syntetyk Lotosa leje i tez jest ok. Ale to juz inna bajka.
    • Ola (gość)
    • No ale ten artykuł nie odpowiada na pytanie- jaki olej lać jeżeli silnik (benzyna) ma duży przebieg, ale ma turbinę? Lać mineralny, bo silnik ma swoje kilometry czy ze względu na turbo lać półsyntetyk? Szczególnie jak nie wiadomo co było lane przez ostatniego właściciela.
    • Drive (gość)
    • Jeżdże Focusem 1.8 TDDI i w skrzyni biegów mam olej o lepkości 75 w 90 chcę zrobić dolewkę. Pytanie jest następujące czy mogę dolać o tej samej lepkości innego producenta? Fabrycznie zalany jest Motorcraft o kolorze czerwonym. Pozdrawiam.
    • Komentarz usunięty
    • R (gość)
    • WITAM ILE WCHODZI OLEJU DO SILNIKA 1.9 TDI 1996 R AUDI A-4
    • FACET28 (gość)
    • ja mam FSO MATIZa 2005 leje co 8-9 miesięcy olej daewoo 5W30 i tak bedzie dopóki nie przestaną go produkować wtedy trzeba szukac inny o tych samych parametrach lub moze hydrosyntetyczny:-):-).
    • piotrek (gość)
    • co ile zmienia sie olej silnikowy w seacie
    • piotrek (gość)
    • i czy moge zmienic na lotos mineralny
    • piotrek (gość)
    • z orlen classic
    • piotrek (gość)
    • pomoze mi ktos doradzic
    • Komentarz usunięty
    • bad (gość)
    • Witam jeśli chodzi o olej Lotos 10W40, to powiem edno z własnego doświadczenia. Niby on jest tani, ale dolewki eksploatacjne przy wymianie co 15000km/rok umują się tym, że jest on droższy od dobrego ELFa czy Mobila. Wniosek z tego taki, że nie warto oszczedzać na oleju bo wyjdzie Cię to drożej. Co do zużycia silnika i takich tam to powiem jedno: żaden koncern produkujący oleje nie wypuści produktu który psułby silniki, to totalna bzdura! Różnica jest właściwie tylko w tym, co wspomniałem wcześniej. A wcześniej jeździłem na 5W40 auto ma 130 tyś. od nowości i prawie 10 lat. Pozdrawiam
    • ROMAN WŁOS (gość)
    • AUTOR tego artykułu nie rozumie pojęcia GĘSTOŚĆ, bo widać, że myli je z pojęciem LEPKOŚĆ. Otóż gęstość jest to masa metra sześciennego substancji. Przy spadku temperatury zmiana objętości oleju jest niewielka. Dlatego zmiana gęstości jest NIEZAUWAŻALNA. Natomiast lepkość może zmieniać się znacząco. Najlepiej widać to na przykładzie galarety - takiej do jedzenia. Gęstość galarety niewiele różni się od gęstości wody, i jest podobna dla zimnej i gorącej galarety. Natomiast lepkość gorącej galarety jest kilka tysięcy razy mniejsza od lepkości zimnej galarety. Inaczej mówiąc, gęstość mówi jaką masę posiada metr sześcienny substancji. Lepkość mówi jak łatwo rozpływa się substancja. Lepkość to miara tarcia wewnętrznego płynu czyli cieczy lub gazu. Pozdrowienia, ROMAN WŁOS (kandydat na prezydenta RP 2015, dumny, bo od zawsze BEZPARTYJNY) Edytowany przez moderatora
    • Piotr (gość)
    • Ostatnio wyskoczyła mi reklama http://www.penrite.pl podobno nowość na Polskim rynku, a na zachodzie jeden z lepszych olejów, zna ktoś?

Dodaj komentarz