Pamiętaj o kontroli i wymianie oleju

Porady / Eksploatacja

Autor: Michał Głombiowski

Liczba odwiedzin: 73949

Im starszy samochód tym częściej należy dokonywać kontroli i wymiany oleju. Przy nowych autach trzymajmy się zaleceń instrukcji...

Im starszy samochód tym częściej należy dokonywać kontroli i wymiany oleju. Przy nowych autach trzymajmy się zaleceń instrukcji - w normalnych warunkach eksploatacji nie ma sensu dokonywać wcześniejszej wymiany oleju niż podaje producent.

Poziom oleju silnikowego najlepiej sprawdzać przy zimnym silniku lub ewentualnie 10-15 minut po jego wyłączeniu. Kontroli takiej warto dokonać raz na tydzień, dobrze jest też co jakiś czas zajrzeć pod samochód i sprawdzić czy nie ma wycieków. Oprócz sprawdzenia poziomu oleju przy pomocy bagnetu (nie może go być poniżej minimalnego oznaczenia, nie zaleca się również utrzymywania zbyt wysokiego poziomu) oceńmy kolor i zapach oleju. Jeżeli po odkręceniu korka wlewu poczujemy nieprzyjemny zapach spalenizny oznacza to, że coś jest nie w porządku. Czarny kolor oleju świadczy o tym, że ulega on spaleniu. Prawdopodobną przyczyną może być stosowanie nieodpowiedniego produktu lub poważniejsza awaria. Dobrze też jest co jakiś czas rozetrzeć trochę oleju na palcu. Jeżeli poczujemy opiłki metalu lub inne zabrudzenia to znak, że już dawno powinniśmy wymienić olej.

CZYTAJ TAKŻE

Olej silnikowy

Olej do silników na gaz


Prawidłowy dobór oleju silnikowego oraz wymiana w odpowiednim czasie decyduje o żywotności silnika. Niestety, kierowcy zbyt rzadko kontrolują poziom oleju, wydłużają okresy między jego wymianą, a także błędnie oceniają stan oleju. Każde takie niedopatrzenie grozi bardzo poważną awarią pojazdu, łącznie z zatarciem silnika, trudnym i kosztownym w naprawie. Olej silnikowy pełni bowiem w samochodzie kilka niezwykle istotnych funkcji. Do najważniejszych należy oczywiście smarowanie metalowych elementów silnika (np. tłoków), dzięki któremu zmniejsza się ich tarcie. Nie należy jednak zapominać, że olej ma za zadanie także chłodzić silnik. W trakcie pracy silnika wytwarzają się w nim bardzo wysokie temperatury, poruszające się elementy rozgrzewają się w szybkim tempie, a olej silnikowy ma za zadanie odprowadzić część ciepła.

- Do istotnych funkcji oleju silnikowego należy także tłumienie wszelkich drgań, które wytwarzają się podczas pracy silnika - tłumaczy Wojciech Kulesza, rzeczoznawca techniki samochodowej. - Aby wytłumić drgania należy dobrać olej o odpowiedniej lepkości, zbyt rzadkie oleje mają bowiem mniejszą zdolność tłumiącą.

Im starszy samochód tym częściej należy
dokonywać kontroli i wymiany oleju.
Fot. Robert Kwiatek

Czerwona lampka - zatrzymaj!
Wielu kierowców ignoruje wskazania pojawiające się na desce rozdzielczej. Tymczasem pojawienie się świecącej na czerwono lampki ostrzegającej o zbyt niskim ciśnieniu oleju powinno nas skłonić do natychmiastowego zatrzymania samochodu. Oznacza ona zwykle, że zapomnieliśmy o uzupełnieniu oleju silnikowego lub że mamy do czynienia z poważną awarią.

- W takim wypadku należy zjechać na pobocze i wyłączyć silnik - tłumaczy Wojciech Kulesza. - Trzeba sprawdzić poziom oleju. Jeżeli jest go zbyt mało, przed dalszą jazdą należy go bezwzględnie uzupełnić. Gdy poziom oleju nie budzi zastrzeżeń, przypuszczalnie nastąpiła awaria. Zapalenie się lampki oznacza problemy z ciśnieniem oleju i nie musi być to spowodowane jego brakiem. Konieczna będzie interwencja mechaników.

Dobrze wybrać
Od wyboru odpowiedniego oleju zależy żywotność całej jednostki napędowej, a także sprawność jej działania. Podstawowym kryterium doboru oleju powinny być zalecenia podane przez producenta auta w instrukcji użytkowania. Należy dokładnie ją przeczytać i stosować się do podanych wskazówek. Zwróćmy uwagę na zalecaną lepkość oleju, a także jego klasę jakościową. Bezwzględnie należy przestrzegać przeznaczenia produktu podanego przez producenta oleju - do silników benzynowych nigdy nie wlewamy oleju przeznaczonego do jednostek wysokoprężnych, a użytkownicy samochodów napędzanych gazem LPG powinni używać specyfiku wyraźnie przeznaczonego do takich silników. Wyjątkiem są produkty bardziej uniwersalne, służące równocześnie do kilku rodzajów silnika. Adnotacje o takim przeznaczeniu z pewnością odnajdziemy na etykiecie opakowania.

- Istotną kwestią jest klasa jakościowa oleju - mówi Wojciech Kulesza. - Podawana jest ona zwykle na opakowaniu według przyjętej skali API. Oznaczenia są literowe i rozpoczynają się od A, a kończą na L. Im "wyższa" litera tym lepszy olej.

Specyfików oznaczonych literami od A do D praktycznie się dzisiaj już nie używa i zdecydowanie nie poleca się ich do silników nowszej konstrukcji. Ważne jest to by nie lać oleju gorszej jakości niż podany jest w instrukcji - może on nie spełnić swoich zadań i uszkodzić silnik. Nie ma natomiast przeciwwskazań by używać produktu o wyższej klasie jakościowej. Marka produktu nie jest szczególnie istotna.

Lepkość oleju oznaczana jest dwoma liczbami przedzielonymi literą W (np.10W40). Pierwsza wartość dotyczy właściwości oleju w niskich temperaturach (w zimie). Im niższa pierwsza liczba tym w niższych temperaturach można stosować olej. Druga mówi o wysokich temperaturach - im wyższa liczba, tym w wyższych temperaturach olej zachowuje swoje optymalne właściwości.

Kontrola i wymiana
Wskazówki dotyczące wymiany oleju silnikowego podaje zwykle instrukcja samochodu. W najnowszych samochodach przewiduje się wymianę co 15-20 tys. kilometrów. W starszych pojazdach podobnej wymiany należy dokonać mniej więcej po 10 tys. km przebiegu. Dane te należy traktować jedynie orientacyjnie, dużo zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli pojazd używany był przede wszystkim w mieście, na krótkich trasach, podczas upałów lub w trudnym terenie, jeżeli jeździmy z dużą prędkością na długich trasach, wymiany oleju należy dokonywać częściej.

Zaleca się kontrolę poziomu oleju co ok. 1000 km. Kontrolowanie poziomu oleju jest jednym z podstawowych "obowiązków" kierowcy, przeważnie wymienianym w instrukcjach obsługi.
Niezależnie od przebiegu zaleca się jednak wymianę oleju silnikowego nie rzadziej niż raz na rok.

Nie wymieniać samodzielnie
Wymianę oleju silnikowego najlepiej powierzyć specjalistom. Często wraz z olejem wymienia się także filtr, którego założenie wymaga pewnych umiejętności. Oddając samochód w ręce dobrego mechanika mamy pewność, że czynność ta zostanie wykonana prawidłowo. Odpada też problem utylizacji zużytego oleju - warsztaty mają specjalne miejsca składowania przepracowanych olejów i usuwają je zgodnie z normami ekologicznymi.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • paplanski@wp.pl (gość)
    • Często wraz z olejem wymienia się także filtr?????? A są jakieś przypadki że wymienia sie tylko olej bez filtra bo jak tak to prosze mi napisać jakiś przykład bo nigdy nie słyszałem żeby ktoś normalny wymieniał olej bez wymiany filtra...
    • markozpomorza
    • ale filtr to przecież groszowe sprawy :) ja zawsze wymieniam filtr z olejejm. a jak chcesz dobrze dobrać olej, możesz skorzystać np. z takiej wyszukiwarki: http://www.valvolineeurope.com/english/pro...g_the_right_oil
    • grupa54
    • www.olejeismary.blogspot.com
    • darek kraków (gość)
    • wymienialem w rowerze ostatnio i wymienilem też filtr smarowania łańcucha
    • robal (gość)
    • co za ignorant techniczny pisze te teksty
    • dan (gość)
    • taa do wymiany oleju potrzebny wybitny fachowiec ;), najlepsze to ze jeśli nie wymieniamy sami albo nie patrzymy na ręce mechanikowi to nawet niebedziemy mieli pewności ze wymieniony ;), co do wymiany oleju co 10tyś. km to lekka przesada,a właściwie lobby olejowo-serwisowe
    • mr dzik (gość)
    • No i mamy polaczkow gdzie na oleju oszczedzaja buchhaha polskie samochody to zlomy pogwarancji

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!