Audi Q8 e-tron 55 quattro 408 KM. Test, wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny i konkurencja

Kamil Rogala
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji.
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala
Wielu twierdzi, że samochody elektryczne nie mają kompletnie sensu. Wśród wielu wad i przywar przytaczane są przede wszystkim te związane z zasięgiem oraz twierdzenie, że te samochody nie nadają się na długą trasę. Jakiś czas temu pokonałem Audi Q8 e-tron trasę z Poznania do Berlina, a niedawno mogłem sprawdzić wszystkie wady i zalety podczas normalnego testu „na swoim terenie”. Jak się spisał w codziennych zadaniach?

Spis treści

Audi Q8 e-tron. Nadwozie i wnętrze

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala

Wersja po liftingu z nową nazwą wizualnie nie zmieniła się jakoś diametralnie, ale Audi poczyniło sporo modyfikacji w napędzie. Ale zanim przejdziemy do spraw technicznych, wspomnijmy co nieco o zmianach wizualnych.

Na pierwszy rzut oka, w porównaniu do swojego poprzednika, zmiany wydają się być dosyć niezauważalne. Jednak udoskonalenie wielu aspektów znacząco poprawiło to, co jest kluczowe w przypadku elektrycznych samochodów - opór powietrza. Teraz w przypadku wersji z tradycyjnym nadwoziem, współczynnik oporu powietrza wynosi 0,27, a w przypadku wersji Sportback - 0,24. Dla tak dużego SUV-a, który mierzy 4915 mm długości, 1937 mm szerokości i do 1633 mm wysokości, te wartości są dość imponujące. Co więcej, dzięki zastosowaniu wirtualnych lusterek, opór aerodynamiczny, a co za tym idzie, także hałas generowany przez przepływające powietrze, został znacząco zredukowany. Ale czy te lusterka mają sens? Chyba wolałbym nieco więcej hałasu i kilka kilometrów mniej zasięgu, niż obraz z kamer, który na pewno nie jest wygodniejszy i prostszy w percepcji, niż z tradycyjnych luster. Najbardziej denerwowało mnie to, że obraz na ekranach jest nieruchomy tj. nie mogę zerknąć niżej, dalej, wyżej etc. po prostu poruszając głową. To bardzo denerwuje np. podczas cofania, gdy chcę zerknąć, jak daleko jestem od krawężnika.

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala

Zmiany objęły również reflektory i oświetlenie. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest podświetlany grill Singleframe. Nie jest to jednak tak wyraziste jak w nowej BMW Serii 7, lecz jest dość subtelne i moim zdaniem - estetyczne. W górnej części grilla umieszczono źródło światła, które delikatnie oświetla całą konstrukcję w subtelny, ale zauważalny sposób. Zamiast otwartych źródeł światła, zdecydowano się na delikatne podświetlenie, co prezentuje się bardzo elegancko i od razu przyciąga uwagę przechodniów. Pojawiły się także nowe reflektory cyfrowe Matrix LED, zdolne do wyświetlania grafik i informacji bezpośrednio na drodze przed pojazdem. W trybie autostradowym oświetlają pas ruchu, po którym się poruszamy, a podczas zmiany pasa sygnalizują swój zamiar migającym światłem. Na drogach podmiejskich wyświetlają strzałki kierunkowe, które śledzą zakręty i inne niuanse drogi. A co znajdziemy wewnątrz pojazdu?

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala

Zmiany we wnętrzu pojazdu są subtelne i przeważnie ograniczają się do detali, które zwrócą uwagę wprawnego obserwatora. Dodano nowe wkładki dekoracyjne wykonane m.in. z ekologicznej tkaniny, a osłony klamer pasów bezpieczeństwa zostały wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu. Zaktualizowano także system i ofertę, co oznacza, że teraz wiele funkcji, takich jak Audi virtual cockpit, jest dostępnych w standardzie. Nadal jest to bardzo komfortowy i niezwykle przestronny samochód, oferujący dużo miejsca zarówno na przednich, jak i tylnej siedzeniach. Pojemność bagażnika w wersji standardowej wynosi 569/1637 litrów, a w wersji Sportback - 528/1567 litrów.

Audi Q8 e-tron. Napęd i wrażenia z jazdy

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala

W gamie dostępne są trzy warianty napędowe: 50, 55 oraz S. Wersja podstawowa oferuje imponującą moc 340 KM i moment obrotowy wynoszący 664 Nm, przy czym akumulator trakcyjny ma pojemność 95 kWh brutto. To pierwsza, istotna zmiana, ponieważ dzięki zastosowaniu nowej technologii i zoptymalizowanej chemii ogniw, w połączeniu z nowym zarządzaniem bateriami, udało się zwiększyć gęstość energii o około 20%. Dodatkowo, przeprowadzono zmiany w układzie ogniw, przechodząc od tradycyjnego, warstwowego układu do układu pryzmatycznego. Wszystko to pozwoliło na umieszczenie większej liczby ogniw w tej samej przestrzeni, co oznacza, że teraz podstawowa wersja Q8 e-tron wyposażona jest w baterię o tej samej pojemności, co wcześniejsza wersja flagowa.

Model 55 ma napęd o mocy 408 KM i momencie obrotowym 664 Nm, natomiast topowa S-ka – 503 KM i aż 973 Nm momentu obrotowego. Dwa mocniejsze warianty posiadają baterię o pojemności 114 kWh brutto. Jak to się przekłada na osiągi i zasięg? W najmocniejszej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 210 km/h. Zasięg na jednym ładowaniu to 513 km w wersji Sportback (niższe opory powietrza) i przy zastosowaniu najmniejszych felg w ofercie. Jeszcze lepszy zasięg ma wersja 55 – do około 600 km w wersji Sportback. Na zasięg wpływa oczywiście wiele czynników tj. lusterka czy wielkość felg, ale jak to wygląda w rzeczywistości?

Do testu otrzymałem wersję 55 z tradycyjnym nadwoziem. Podczas testu było bardzo ciepło, więc klimatyzacja działała cały czas, nie oszczędzałem również na innych funkcjach – w końcu to luksusowe Audi Q8 e-tron, a nie oszczędna i budżetowa Dacia Spring. Podczas normalnej jazdy w trybie Comfort/Normal średnie zużycie energii przedstawiało się następująco:

  • zużycie energii w trasie 120-140 km/h: ok. 25-28 kWh/100km
  • zużycie energii w trasie 70-100 km/h: ok. 19-21 kWh/100km
  • zużycie energii w mieście 50 km/h: ok. 23-24 kWh/100km

Jak widać, zużycie energii jest znaczne, ale w końcu mamy do czynienia z naprawdę dużym, ciężkim i luksusowym samochodem elektrycznym. Zapewne w odpowiednich warunkach i przy większej wprawie udałoby się obniżyć zużycie o 1-2 kWh, może więcej, ale biorąc pod uwagę średnie zużycie w trasie przy prędkości 120 km/h, zasięg realny może nawet przekroczyć 400 kilometrów. Całkiem nieźle, jak na wielkiego SUV-a.

Audi Q8 e-tron. Ceny i wyposażenie

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala

Cennik startuje od kwoty 353 000 złotych za odmianę Advanced z napędem w wersji 50 o mocy 340 KM. Za ten sam poziom wyposażenia z napędem 55 o mocy 408 KM i większą baterią zapłacimy 381 100 złotych. Topowa wersja SQ8 o mocy 503 KM to koszt 444 300 złotych. Czy dużo? Na pewno nie mało, ale spoglądając na konkurencję, niekoniecznie z segmentu premium, oferta Audi nie wydaje się wcale przesadzona. Oczywiście, jak to w Audi, wyposażenie opcjonalne jest niezwykle bogate i obejmuje mnóstwo ciekawych gadżetów, pakietów i rozwiązań, więc końcowa cena na poziomie powyżej 500 000 złotych nie jest problemem, ale skoro bazowy Ford Mach-E GT startuje od 395 850 złotych, trudno mówić o cenie Audi, że jest przesadzona.

Podsumowanie

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego
Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji. Kamil Rogala

Odświeżone Audi Q8 e-tron na pewno nie jest modelem, który może stanowić najciekawszą propozycję w segmencie SUV-ów, ale jeśli ktoś szuka dużego, rodzinnego krążownika i niekoniecznie wybiera się w dalekie podróże co drugi weekend, ten model zaoferuje naprawdę mnóstwo przyjemności z jazdy, świetne osiągi i mimo wszystko – zadowalający zasięg. Poza tym w odpowiedniej, rozsądnie skomponowanej konfiguracji, cena tego kolosa może być niższa od popularnej konkurencji.

Porównanie Audi Q8 e-tron 55 do wybranych konkurentów:

 

Audi Q8 e-tron 55 114 kWh 408 KM (AT1)

Ford Mustang Mach-E 98 kWh 351 KM (AT1)

Lexus RZ 71,4 kWh 313 KM (AT1)

Cena (zł, brutto)

od 381 100

od 345 850

od 329 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4915/1937

4713/1930

4805/1895

Wysokość (mm)

1633

1624

1635

Rozstaw osi (mm)

2928

2987

2850

Pojemność bagażnika (l)

569/1637

322/1420

522/1451

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2510

2107

2155

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Rodzaj silnika

elektryczny

elektryczny

elektryczny

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

Osiągi

 

 


Moc (KM)

408

351

313

Moment obrotowy (Nm)

664

580

434

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,6

5,8

5,3

Prędkość maksymalna (km/h)

200

180

160

Średnie zużycie energii (kWh/100km)

20,6 (WLTP)

19,5 (WLTP)

16,8 (WLTP)

Zasięg (km)

582 (WLTP)

540 (WLTP)

440 (WLTP)

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty