Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Jeep

Data publikacji: Autor: (w)

Jeep ma już 60 lat!

Zwycięska wojna, a później przygodowe filmy wojenne przysłużyły się sławie amerykańskiego samochodu terenowego - Jeep ma 60 lat.

60 lat temu firma Willys-Overland z Ohio podpisała kontrakt na dostawę samochodów terenowych Willys MB dla armii amerykańskiej. Kilka lat wcześniej wojsko ogłosiło konkurs na dostawę uniwersalnego samochodu, który poradzi sobie na drodze i na bezdrożach. Auto miało być lekkie, niedrogie i proste w naprawie.

Do konkursu stanęły trzy firmy: Ford, Bantam i Willys-Overland. Wygrał model Willys MB nie tylko dlatego, że był najtańszy: kosztował niecałe 740 dolarów. W praktyce okazało się, że wzbogacony o niektóre rozwiązania konkurentów, jest niezwykle uniwersalnym pojazdem: podczas wojny w Europie, Afryce i Azji woził ludzi, amunicję, holował działka, był samochodem sanitarnym, dostawczym, kurierskim i sztabowym. Chociaż rozpoczął służbę wojenną jako samochód armii amerykańskiej, wkrótce walczył na wszystkich frontach pod różnymi sztandarami.

Willys tuż po wojnie pojawił się także w Polsce obok innych amerykańskich pojazdów z demobilu. Jeszcze w latach pięćdziesiątych dość często był widoczny na naszych drogach - używano go wtedy jako pojazdu służbowego w instytucjach państwowych.

Tymczasem żołnierze amerykańscy powracali z wojny na swoje farmy, z przekonaniem, że willys byłby samochodem doskonałym i do pracy, i do spędzania wolnego czasu. Wiedział o tym producent. Już w 1945 r. pojawił się pierwszy cywilny samochód CJ-1A (CJ - Civil Jeep). Kosztował 1090 dolarów, miał otwieraną tylną burtę i elektryczne wycieraczki przedniej szyby. Rok później na rynek wypuszczono model Willys-Overland kombi, w którym mogło podróżować siedem osób. W 1949 roku samochód otrzymał napęd na 4 koła. Dziś uważa się, że był protoplastą jeepa cherokee.
W połowie roku 1950 okazało się, że powodzenie samochodów Willys-Overland rośnie nieustannie. Aby zabezpieczyć się przed kradzieżą nazwy, producent zarejestrował markę Jeep w Stanach Zjednoczonych i na świecie.

W 1953 roku fabryka została wykupiona przez Kaiser Corporation. W tym czasie konstruktorzy rozpoczęli intensywne prace nad rozwojem rynku pojazdów sportowo-użytkowych 4x4. Rok później pojawił model CJ-5 z napędem na 4 koła. Model ten był produkowany bez większych zmian aż do 1964 roku.
W latach 60. jeep powoli przestał być przede wszystkim samochodem amerykańskiego pioniera-farmera, czymś w rodzaju maszyny powszechnego zastosowania. Co prawda wciąż jeszcze reklamowano możliwości użytkowe jeepa, na przykład związane z rolnictwem, ale zorientowano się, że sporą grupę potencjalnych odbiorców stanowią ludzie bogaci, którym jeep jest potrzebny do aktywnego spędzenia wolnego czasu, a nie do napędzania młocarni czy ciągnięcia pługu.

Do początku artykułu

O ile jeepy powstające jeszcze w latach pięćdziesiątych konstrukcyjnie i ideowo czerpały z militarnych źródeł, to w latach sześćdziesiątych nastała epoka jeepa całkowicie cywilnego. To dla zaspokojenia takich potrzeb CJ-5 został zmodernizowany i w jednej z wersji wystąpił w 1971 r. jako ekskluzywny model renegade.
Model wago-neer station wagon zaprojektowano tak, aby zaspokoić bardziej wyrafinowanych użytkowników. W jeepach pojawiły się automatyczne skrzynie biegów. W 1973 r. zastosowano pierwszy automatyczny system stałego napędu 4x4. W wagoneerze z 1978 r. po raz pierwszy można było usiąść na skórzanych siedzeniach, posłuchać muzyki stereofonicznej i, dzięki klimatyzacji, nie pocić się nawet w największe upały. Stało się to już pod rządami nowego właściciela Jeep - w 1970 r. została nim firma AMC American Motors Corporation.

W latach 80. rozpoczęła się moda na niewielkie pojazdy typowo rekreacyjne. Jeep cherokee stał się wszechstronnym kompaktem, który od początku godzi dobre zachowanie na szosie z cechami prawdziwego pojazdu terenowego. Kończy się era modeli CJ. Pojawia się wrangler w 1987. Tradycje pojazdów użytkowych w tym czasie kontynuuje pick-up comanche. W drugiej połowie lat 80. kolejnym właścicielem jeepa stał się Chrysler, a w roku 1998 wspólnikiem Chryslera został Daimler Benz. Jak można przypuszczać, marka Jeep będzie jeszcze długo wyznaczać kierunki rozwoju samochodów typu SUV.

Nikt nie jest pewien, skąd wzięło się słowo jeep i dlaczego tak nazwano ten samochód. Tłumaczeń jest kilka. Według jednego z nich, jeep to niedbała wymowa skrótu GP (dżipi), który po rozwinięciu oznacza General Purpose(ogólnego zastosowania). Drugie tłumaczenie Jeep sięga do bohatera komiksu z roku 1930. Bohater ten nazywał się Eugene the Jeep i radził sobie w każdej sytuacji. W latach powojennych w Polsce samochody te były znane raczej pod nazwą Willys.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości